In Europa hebben autobestuurders het voorbije jaar 15,3 miljoen nieuwe wagens gekocht, een stijging met 1,4 procent tegenover het jaar voordien. De verkoop van suv-modellen steeg dit jaar echter veel sneller, met 13 procent.
Dat blijkt uit cijfers van analist Jato Dynamics. Van de 15,3 miljoen verkochte wagens behoren er 5,7 miljoen tot het suv-segment. Ook de verkoop van elektrische wagens ging opnieuw omhoog. De meeste andere categorieën moesten daarentegen een terugval melden.
Renault Captur
‘In Europa blijven suv-modellen en crossovers aan populariteit winnen,’ stipt Jato aan. ‘Twee jaar geleden was er in die sector al sprake van een groei met 18 procent. De voorbije drie jaar kon deze sector zijn aandeel in de Europese autoverkoop dan ook van 29 procent tot 37 procent opvoeren.’
Europees marktleider in deze categorie het voorbije jaar was de Renault Captur. De tweede plaats was voor de Volkswagen Tiguan, gevolgd door de Nissan Qashqai.
De verkoop van elektrische wagens kende eveneens een verdere stijging. Dat marktsegment toonde een groei met 82 procent tot 356.249 exemplaren. Die lijst werd aangevoerd door het Model 3 van Tesla.
Het Model 3 verkocht vorig jaar in Europa 94.495 exemplaren. De Renault Zoe komt op een tweede plaats met 45.682 eenheden. Het model kon terugvallen op een stijging met 20 procent. Bij de BMW i3 was er sprake van een toename met 35 procent tot 32.451 wagens.
De Nissan Leaf moest daarentegen een terugval met 17 procent tot 32.443 auto’s melden.
Uitstootregels
‘Algemeen toont de Europese autoverkoop inmiddels al zes jaar op rij een onafgebroken groei,’ zegt Jato. ‘Ondanks die vooruitgang oogt de situatie minder rooskleurig dan men mogelijk zou kunnen veronderstellen.’
‘Een gedeelte van de ogenschijnlijk positieve resultaten kan immers worden verklaard door een reeks aankopen die in december zijn gebeurd. Dat liet de autobestuurders immers op de valreep toe om te anticiperen op de nieuwe uitstootregels die de Europese Unie begin dit jaar heeft ingevoerd.’
‘Over de eerste elf maanden van vorig jaar toonde de Europese autoverkoop daarentegen een achteruitgang met 0,4 procent.’
Duitsland was voor de autoverkopers het voorbije jaar de grootste Europese markt, gevolgd door Groot-Brittannië, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje.