Een omleiding van 6.500 km: Houthi’s beïnvloeden ook de geopolitieke relaties

Een omleiding van 6.500 km: Houthi’s beïnvloeden ook de geopolitieke relaties
Het Suezkanaal – Getty Images

Samengevat. De verstoring van de scheepvaartroutes door de Houthi-aanvallen in de Rode Zee heeft diepgaande gevolgen voor de wereldhandel en economie. Honderden schepen vermijden het Suezkanaal en varen een extra 6.400 km om Afrika heen, wat leidt tot hogere brandstofkosten, stijging van transportprijzen en een verlenging van reistijden met meer dan 10 dagen.

Waarom is dit belangrijk?

Deze verschuiving in maritieme routes beïnvloedt de wereldwijde handel en logistiek aanzienlijk. De toegenomen reistijden en kosten leiden tot hogere consumentenprijzen en verstoringen in de aanvoerketens, wat uiteindelijk bijdraagt aan inflatie en economische instabiliteit.

In het nieuws. Schepen die via de Bab-el-Mandebstraat bij Jemen passeren worden als legitieme doelwitten beschouwd door de Houthi’s, die proberen de scheepvaart met Israël te verstoren. Maar ook schepen die niet van of naar Israëlische havens reizen worden aangevallen.

  • De Houthi’s zijn een tribale organisatie uit het noorden van Jemen. De beweging is anti-imperialistisch, anti-Amerikaans en anti-Israëlisch, en wordt gesteund door Iran.
  • Als gevolg van deze aanvallen is het aantal schepen dat door het Suezkanaal vaart drastisch gedaald.
  • Scheepvaartmaatschappijen hebben de kosten voor het transport van containers van Azië naar Europa verhoogd om de extra kosten van de omweg rond Afrika te dekken.

Van 400 naar 150

Zoom in. Het aantal schepen dat door het Suezkanaal vaart is aanzienlijk gedaald. Van meer dan 400 schepen in de eerste helft van januari vorig jaar naar 150 in dezelfde periode dit jaar.

  • De kosten voor het verzenden van een container van Azië naar Europa zijn verdrievoudigd.
  • Bedrijven zoals Ikea, maar ook Volvo in Gent en Tesla, waarschuwen voor vertragingen in de levering van goederen, wat ook kan leiden tot hogere prijzen en verstoringen in de detailhandel.
  • De Amerikaanse bank JPMorgan Chase schat dat de wereldwijde consumentenprijzen voor goederen in de eerste helft van dit jaar met 0,7 procent extra zouden stijgen als de verstoringen aanhouden.
  • Reders die nog steeds gebruik maken van de Rode Zee, voornamelijk tankereigenaren, hebben te maken met stijgende verzekeringspremies.

China roert zich niet

Zoom out. Bijna 12% van de wereldwijde olie en een groot deel van het vloeibare aardgas passeren door de Rode Zee, wat aantoont hoe cruciaal deze route is voor de wereldenergievoorziening.

  • De aanvallen op schepen duren nog steeds voort, ondanks de luchtaanvallen van de Verenigde Staten en hun bondgenoten tegen de Houthi’s.
  • De acties van de Houthi’s beïnvloeden niet alleen de scheepvaart maar ook de geopolitieke relaties, waarbij wereldmachten een verschillende houding aannemen. Een coalitie van westerse landen heeft, onder leiding van de VS, de aanval tegen de Houthi’s ingezet.
  • Dat terwijl grote maritieme spelers zoals China een voorzichtiger houding aannemen.
    • Toch hebben de aanvallen van de Houthi’s China’s jaarlijkse exportgolf vertraagd voordat de fabrieken volgende maand worden stilgelegd voor het Chinese Nieuwjaar.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.