Een bloeiend ecosysteem van start-ups opereert in de schaduw van Amazon

De dominante positie van Amazon op de e-commercemarkt heeft geleid tot een snelgroeiend ecosysteem van start-ups en bedrijven die bepaalde activiteiten willen overnemen om retailers te helpen voldoen aan nieuwe consumentenverwachtingen.

Amazon vertegenwoordigt ongeveer 37,6% van de e-commerce-omzet in de Verenigde Staten, volgens onderzoeksbureau eMarketer, en tot nu toe was het voor veel kleine retailers een must om hun klantenbestand uit te breiden.

Logistieke bedrijven

Maar steeds meer mensen stellen het bedrijf ter discussie. Sommigen hebben kritiek op Amazons hoge tarieven, anderen kunnen er niet tegen dat Amazon hun gegevens gebruikt om concurrerende producten te verkopen.

Tegelijkertijd zijn veel bedrijven opgericht om enkele van de diensten van het bedrijf van Jeff Bezos aan te bieden. Shopify, Wix.com en Squarespace hebben hun eigen platform ontwikkeld om verkopers te helpen online te verkopen. Anderen hebben software ontworpen voor het beheer van hun voorraden.

ShipBob en Quiet Logistics verwerken bestellingen voor hen in hun eigen magazijnen. On-demand opslagstart-ups zoals Flowspace Inc. en Flexe Inc. koppelen retailers aan magazijnen die ruimte beschikbaar hebben voor hun goederen. Roboticabedrijven zoals 6 River Systems of GreyOrange produceren ook robots die die van Amazon nabootsen. Shippo, ShipHawk en ShipHero ontwikkelen software om zendingen en leveringen te volgen.

Andere gerenommeerde bedrijven, zoals grote pakketvervoerders, hebben hun diensten ook aangepast aan de behoeften van retailers die op zoek zijn naar alternatieven voor Amazon.

Kwaliteit van Amazon bereiken

Samen vormen deze bedrijven een alternatief logistiek systeem waar de retailers zich naar kunnen wenden. Voor iedereen is het de uitdaging om aan de verwachtingen van nieuwe consumenten te voldoen. Het brede scala aan producten dat Amazon aanbiedt, de vaak onmiddellijke verzendingen na bestellingen en de snelle gratis en traceerbare leveringen, hebben hoge eisen gecreëerd waaraan nu moet worden voldaan.  

Maar de bedrijven gaan de uitdaging aan. Shopify en eBay hebben aangekondigd dat ze leveringen lanceren op basis van netwerken van logistieke bedrijven met opslagfaciliteiten. Shopify heeft 6 River Systems overgenomen en biedt die nu aan aan kleine logistieke dienstverleners. Ten slotte lanceerde United Parcel Service een orderverwerkingsservice, net als zijn concurrent FedEx in 2017 heeft gedaan.

Meer