Eddy Aerts (OutSystems): ‘low code maakt voor steeds meer bedrijven het verschil’ 

Geschreven met branded content van OutSystems

Bedrijven uit alle sectoren worden geconfronteerd met snel veranderende verwachtingen en behoeftes bij hun cliënten. Een van de gevolgen van de coronacrisis is bijvoorbeeld dat klanten steeds meer verwachten digitaal bediend te kunnen worden. De vraag naar het automatiseren van processen of bouwen van klantenportalen is dus groter dan ooit te voren. Voor vele IT-afdelingen is het een hele uitdaging om snel toepassingen op te leveren die de business ondersteunen. Vaak moeten ze rekening houden met verschillende legacy systemen of moeten ontwikkelingen gebeuren door programmeurs die nauwelijks beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt. Low code kan een oplossing zijn. Het laat immers toe bedrijfsapplicaties te bouwen op een eenvoudige manier en zonder het schrijven van ingewikkelde softwarecode. Het is dan ook op enkele jaren tijd een begrip geworden in de IT-wereld. Het van oorsprong Portugese OutSystems is één van de pioniers en groeit dankzij de toenemende populariteit van low code als kool. De komende jaren wil het alvast meer inzetten op de Belgische markt. Een goed moment om Eddy Aerts, Senior Account Executive BeLux van OutSystems, aan de tand te voelen. 

Wat doet OutSystems precies want bij het ruime publiek is het niet echt gekend?

Eddy Aerts: Het is inderdaad geen bekende naam. Je kan dat gerust een beetje vreemd noemen omdat OutSystems al in 2001 werd opgericht en in de wereld van low code toch al zijn strepen heeft verdiend. Het idee van de drie oprichters was om het bouwen van complexe bedrijfsapplicaties door professionele ontwikkelaars veel sneller te laten gebeuren. Zo hebben heel wat klanten hun eigen ERP- en CRM-systemen bij ons gebouwd, iets wat velen met een low code platform niet voor mogelijk hielden. In Portugal draaien bijvoorbeeld alle luchthavens op systemen die zijn gemaakt met OutSystems. Andere low code spelers gooiden het over een andere boeg: ze lieten business gebruikers toe om zelf eenvoudige front end applicaties te bouwen, het zogenaamde citizen development. Met als gevolg dat ze beperkt zijn tot het uitwerken van eenvoudige applicaties. 

 Hoe ziet de klantenportefeuille eruit?

Eddy Aerts: Onze klanten zijn heel divers omdat je op ons platform eender welke applicatie kan bouwen en dit kan gaan van heel eenvoudige tot de meeste complexe. Het grote verschil is echter dat het veel sneller en gemakkelijker gaat. Onze klanten gaan van kleinere bedrijven met 100 medewerkers tot de grote multinationals van deze wereld. We hebben een grote klantenbasis in Europa en we zijn sterk aan het groeien in de VS als ook in Azië en Japan. Toyota en Mazda zijn bijvoorbeeld grote Japanse klanten van ons. 

Kunt u concreet zeggen welke voordelen u aan uw klanten biedt? 

Eddy Aerts: Op vijf dimensies zorgen we voor verbetering. Ten eerste gaat een klant op ons platform 5x sneller kunnen ontwikkelen. Ten tweede zal hij betere dingen kunnen creëren omdat je nauwer kunt samenwerken met de eindgebruiker. Ten derde helpen we bedrijven de ‘war for talent’ en het moeilijk vinden van gekwalificeerd personeel het hoofd te bieden. Aangezien het platform gemakkelijk aan te leren is – een professionele developer heeft het platform in 3 tot 4 weken onder de knie – kan je andere mensen dan dure ontwikkelaars inschakelen. U bijvoorbeeld zou snel een ontwikkelaar kunnen worden en met klassieke technologieën wordt dat zelfs niet overwogen omdat het veel langer zou duren om er productief in te zijn. Onze klant Renotec, een renovatiegroep, slaagt er nu in om met een beperkt team van 2 à 3 mensen heel mooie applicaties te maken. Met klassieke technologieën zouden ze dit totaal niet kunnen. Ten vierde zit in ons systeem alles wat men nodig heeft, zelfs de meest technische zaken. De uitgewerkte applicatie zal uiteindelijk veilig en performant zijn en kan meteen op grote schaal worden uitgerold (scalability). Ten vijfde zijn heel veel bedrijven door de digitale transformatie op zoek naar differentiating applications, wat we vroeger mission critical applicaties noemden. Met ons systeem kan je deze ook bouwen, alleen gaat het sneller en kan je ze beter maken. Uiteindelijk hoor ik vaak CEO’s van onze klanten zeggen dat we dagelijks het verschil voor hen maken en dat is onze sterkte.   

In ons platform kan je allerhande componenten op een grafische manier verbinden en dat verlaagt de drempel.’ 

Ach zo, dus ikzelf, die nooit gecodeerd heb, kan bij jullie terecht voor een opleiding en het maken van eigen applicaties?

Eddy Aerts: Het zou kunnen: we hebben daar ook voldoende cursussen voor. We zeggen wel tegen onze klanten en geïnteresseerde ontwikkelaars dat als je later een applicatie in productie gaat nemen, het beter is dat de governance door IT-mensen gebeurd vooral voor een betere schaalbaarheid en veiligheid. 

Wat is de groeistrategie? En hoe groot is die groei?

Eddy Aerts: We werken heel nauw samen met een hele resem partners omdat ze toegang hebben tot een ruime klantenbasis en in bepaalde verticals (software aangepast aan de specifieke noden van de klant) gespecialiseerd zijn. Een van de zaken waar we immers sterk op inzetten, is meer vertical oplossingen creëren die specifiek op een sector zijn gericht. En daarnaast halen we veel groei uit reference selling: we vertrekken vanuit concrete succesverhalen en breiden dat dan verder in een bepaalde sector uit. Naamsbekendheid is met andere woorden van groot belang. Belangrijk om nog te vermelden is dat de opmars van cloudtechnologie de marktgroei heeft versneld. Dankzij de cloud kan men veel sneller omgevingen opzetten. En de snelheid zal alleen maar toenemen. Concrete groeicijfers ten slotte heb ik niet omdat OutSystems een niet-beursgenoteerd bedrijf is maar je mag toch uitgaan van een groei van 35 tot 40% per jaar.

Hoe financiert u deze groei?

Eddy Aerts: We hebben een aantal investeringsrondes gehad. In 2016 stopte de institutionele investeerder North Bridge Growth Equity 55 miljoen USD in het bedrijf. In 2018 haalden we 360 miljoen USD op bij KKR en Goldman Sachs. En in 2021 deden we een extra kapitaalronde bij een handjevol investeerders, goed voor 150 miljoen USD kapitaal. Daarenboven kunnen we de groei extra aandrijven via eigen middelen.

Kunt u namen op die partners plakken?

Eddy Aerts: Het lijstje is lang. De Cronos Group bijvoorbeeld gebruikt reeds sinds 2011-2012 ons platform. Cap Gemini maar ook Cegeka zijn dan weer bekende, grotere partners. Daarnaast hebben we ook partnerships met kleinere bedrijven zoals Harmony, Antenovi, Providit, Roborana, Tobania, Fujisu/ NTT Data, Fortrevo en BDO. 

Wat zijn de grootste concurrenten?

Eddy Aerts: De belangrijkste concurrenten zijn Microsoft met zijn Power-platform en het Nintex Process Platform. Ze focussen echter meer op citizen development, gericht op eenvoudige applicaties. Ze bewerken de markt via het rechtstreeks benaderen van businessgerichte personen terwijl wij meer IT-gericht werken omdat ons platform toch iets technischer is. Ook enkele grote jongens hebben met low code-activiteit opgestart omdat ze op een gegeven moment zagen dat low code populair werd. Ze hebben dan wel een low code activiteit uitgebouwd maar in vele gevallen is het slechts een nieuwe marketingsticker op oude technologie.

Hoe belangrijk is België in het verhaal?

Eddy Aerts: We gaan ons inderdaad wat meer toeleggen op de Belgische markt. En de omslag is eind 2018 gekomen via het aanwerven van Belgisch personeel. Ikzelf ben trouwens in 2019 bij OutSystems begonnen: de eerder aangehaalde vijf dimensies hebben me meteen over de streep getrokken. Vandaag bestaat het Belgische team uit een vijftal mensen. Daarvoor werd de Belgische markt vanuit Nederland benaderd omdat er sinds 2011 een kantoor was. Dat verliep echter niet ideaal.

Hoe belangrijk is de implementatie van nieuwe technologieën en ontwikkelingen bij OutSystems?

Eddy Aerts: We zijn een heel open platform en in onze Store, waaruit je gratis componenten kunt halen, zitten vandaag zo’n 4900 componenten die met andere technologieën geïntegreerd kunnen worden. Dit betekent dat voor veel bedrijven nieuwe technologieën nu toegankelijk zijn omdat ze gemakkelijker te gebruiken zijn en minder technisch zijn geworden. Dat is het geval voor onder meer artificiële intelligentie en machine learning. De standaard zaken zullen door deze technologieën steeds vaker worden uitgevoerd waardoor je je als dienstenleverancier veel meer kunt focussen op die zaken die het verschil maken voor uw klanten. 

Hoe ziet u de low code de komende jaren evolueren?

Eddy Aerts: Als je onderzoeksbureaus zoals Gartner of McKinsey mag geloven dan zal low code zeer sterk blijven groeien. Ze verwachten dat tegen 2025 70% van alle ontwikkelingen met low code zal gebeuren. Voor Gartner is het een cruciale enabler van de digitale transformatie. McKinsey ziet het als een zeer belangrijke groeifactor in zijn Top Tech Trends en geeft het een belangrijke plaats in software 2.0.  Drie jaar geleden toen ik hier begon, moest ik iedereen uitleggen wat low code was. Nu ligt dat helemaal anders en knikt bijna iedereen instemmend wanneer low code ter sprake komt. Er is duidelijk een grote beweging aan de gang en het ziet ernaar uit dat die enkel zal versnellen. Onze grootste weerstand is dat mensen niet durven geloven dat er met low code zoveel kan gerealiseerd worden. Eenmaal ze zien welke resultaten er kunnen worden geboekt, gaan ze ze allemaal overstag.

Meer