Het Britse e-commerceconcern The Hut Group bokst bij zijn eerste dag beurs boven de verwachtingen en gaat meteen twintig procent hoger.
Bij ons is The Hut Group een nobele onbekende, maar in Groot-Brittannië is het een blijvertje. De groep, onder leiding van Matthew Moulding, specialiseert intussen in de schoonheidsproducten en drogisterij. Nu tekent ze voor de grootste Europese beursgang dit jaar, na koffiebrander JD Peet’s van onder andere Douwe Egberts op het Damrak. Het is ook de grootste beursgang in Londen sinds 2017.
Knalstart
Bij de bel ging het aandeel meteen 20 procent de hoogte in. De introductieprijs was 500 pence, enkele minuten later betaalde u al 600 pence per stuk. Dat maakt van The Hut ook meteen de primus van de klas: het bedrijf wordt daarmee gewaardeerd op 5,4 miljard pond of 5,86 miljard euro.
Het succes van The Hut Group is ook meteen goed nieuws voor de Belgische investeringsmaatschappij Sofina. Dat heeft een aandeel van 9,1 procent in de online retailer en is van plan dat belang ook te behouden. De Boëls, de familie achter Sofina, pompten onlangs nog 80 miljoen euro in het concern, samen met private equity-groep Blackrock.
110 sites
The Hut Group is een bijzondere e-commercewinkel, een beetje te vergelijken met de strategie van Coolblue. In plaats van een centrale site, bestaan er per merk of soort product websites. Die worden wel gestuurd vanuit een eigen algoritme en platform, Ingenuity, dat The Hut ook doorverkoopt aan grote retailers die nog geen eigen onlinestrategie hebben. In concrete cijfers gaat het om 110 sites, die 1,2 miljard euro omzet per jaar genereren. Dat is goed voor 121 miljoen euro winst. Ze doen dat in 121 landen.
Ondanks de schitterende start van The Hut, zal het bedrijf niet snel een plaatsje krijgen in de FTSE 100-index. Moulding houdt namelijk een gouden aandeel in handen: hij kan de komende drie jaar een veto stellen tegen vijandige overnames. Dat is tegen de regels van de London Stock Exchange om in de sterindex te mogen opgenomen worden.