Duurzame doelstellingen brengen Santander en Ferrari weer samen

De Spaanse bank Santander wordt opnieuw sponsor van de renstal Scuderia Ferrari. De samenwerking moet volgens de twee partners de Italiaanse autobouwer helpen om tegen eind dit decennium klimaatneutraal te worden. Santander was in het verleden al sponsor van Ferrari, dat destijds de Spaanse autopiloot Fernando Alonso onder contract had. Ook nu heeft de Scuderia met Carlos Sainz een Spaanse rijder in dienst.

Santander maakte veertien jaar geleden zijn debuut in de Formule 1. De Spaanse bank werd toen immers als sponsor aangetrokken door de Engelse constructeur McLaren, die op dat ogenblik Fernando Alonso onder contract had. Drie jaar later stapte Santander samen met Alonso naar Ferrari over.

De financiële groep zou bij de Italiaanse renstal zeven jaar aan boord blijven. Daarna trok de bank zich uit de Formule 1 terug, maar komt nu op die beslissing terug.

Emissies

De Spaanse financiële groep wordt een van de hoofdsponsors van Ferrari. Het logo van de bank zal prominent te zien zijn op de auto’s, racepakken en petten van het team.

De samenwerking is volgens de twee partijen bedoeld om de inspanningen van de autofabrikant te ondersteunen om tegen het einde van dit decennium klimaatneutraal te worden. “Daarbij zal Santander aan Ferrari een breed scala aan oplossingen aanbieden om de klimaatneutrale doelstelling van de autobouwer te ondersteunen”, luidt het.

De Formule 1 wil tegen eind dit decennium klimaatneutraal worden. Santander was het voorbije jaar in de internationale bankwereld de grootste financier van hernieuwbare energie.

De eigen activiteiten van de Spaanse bank haalden vorig jaar al een klimaatneutrale status en het concern wil tegen midden deze eeuw bovendien met zijn kredietverstrekking en investeringen uitsluitend nog duurzame projecten ondersteunen.

De activiteiten van Santander op het gebied van autofinanciering ondersteunen daarnaast wereldwijd de ontwikkeling van duurzame mobiliteitsoplossingen.

John Elkann, voorzitter van Ferrari, zegt er daarbij van overtuigd te zijn dat de Formule 1 met zijn innovaties en technologische ontwikkelingen de totale autosector en de hele samenleving ten goede zal komen.

Tabak

Eerder al werd bekend dat Mission Winnow, een project van tabaksproducent Philip Morris International (PMI), niet langer als hoofdsponsor van Ferrari zou optreden. Het logo van Mission Winnow stond de voorbije twee seizoenen op de racewagens van de Scuderia Ferrari.

Mission Winnow werd door Philip Morris International drie jaar geleden gelanceerd als een platform voor de promotie van nieuwe technologieën.

Dat initiatief kreeg echter veel kritiek, want het platform werd door critici bestempeld als een poging om in de Formule 1 opnieuw met tabaksreclame uit te pakken. Vijftien jaar geleden voerde de Formule 1 een verbod op reclame voor tabaksproducten in.

Mattia Binotto, chief executive van de Scuderia Ferrari, stelde echter te hopen op de een of andere manier de langdurige samenwerking met het tabaksbedrijf te kunnen verder zetten. Besprekingen hierover zouden gaande zijn.

Ferrari tekende recent ook nog een verlenging van zijn sponsorovereenkomst met het online beveiligingsbedrijf Kaspersky, dat al sinds het begin van vorig decennium met de renstal een samenwerking heeft.

(lp)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.