Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
Op de internationale dag van de luchtvaart blijkt dat er nog veel te doen valt aan de duurzaamheid in de luchtvaartindustrie. Innovatie blijkt veel tijd te kosten. Zijn de klimaatdoelstellingen die de industrie zichzelf oplegt, realiseerbaar? Business AM vroeg het aan luchtvaartexpert Luk De Wilde.
Beluister hier het volledige interview met Luk De Wilde:
Waarom is dit belangrijk?
Ook de luchtvaartindustrie probeert uitstoot aan te pakken. Maar de technologie staat nog niet helemaal op punt en investeringen zijn duur. Om klimaatneutraal te worden tegen 2050, zijn nog heel wat inspanningen nodig.
De Wilde: “Luchtvaartmaatschappijen kunnen een aantal inspanningen doen, bijvoorbeeld door nieuwe vliegtuigen aan te kopen. Maar de levensduur van een vliegtuig is ongeveer 20 tot 25 jaar, dus er moet daar zeker een tandje bijgestoken worden.”
Onder andere Brussels Airlines zet op deze manier in op duurzaamheid. Een eerste vlucht met een Airbus A320 Neo vertrekt vrijdag. “Het toestel stoot 20 procent minder CO2 uit. Ook het lawaai voor omwonenden vermindert met 50 procent.”, weet de luchtvaartexpert.
“Brussels Airlines gaat vijf dergelijke toestellen in de vloot opnemen. (…) Maar er moeten uiteraard nog bijkomende vliegtuigen aangekocht worden, wat nog tot een bijkomende vermindering aan uitstoot zal leiden.”
Tekort aan CO2-vrije brandstoffen
“De voorbije dagen heeft de internationale luchtvaartorganisatie IATA aangekondigd dat er een tandje bijgestoken moet worden om de doelstellingen tegen 2050 te halen, dat er geen CO2-uitstoot meer is. En dat vraagt toch inspanningen van overheden in alle landen. Anders zullen die doelstellingen nooit behaald worden.”
“In afwachting van het vervangen van vliegtuigen kijkt men vooral naar hernieuwbare brandstoffen, biofuels. Die brandstoffen zijn CO2-vrij. Maar er schort iets aan de bevoorrading en de productie“, aldus De Wilde.
“Op dit ogenblik maakt de productie van de biofuels ongeveer maar 2,5 à 3 procent uit van de nood in de wereld. De productie moet omhoog.”
IATA verwacht wel een groei van 3 naar 6 procent volgend jaar, maar merkt op dat dit te weinig is om de duurzaamheid binnen de luchtvaart te bewerkstellingen.
De Wilde geeft nog een voorbeeld: “Als Lufthansa de wereldvoorraad van biofuel aankoopt, dan kunnen zij met die brandstof precies twee weken vliegen, zegt het bedrijf. Dat is natuurlijk veel te weinig.”
“Elektrisch vliegen en vliegen op waterstof zal ook nog minstens tien à vijftien jaar duren, zeker voor grotere verkeersvliegtuigen.”
Conclusie: Aangezien die laatste twee nu niet zo snel realiseerbaar zijn, kan De Wilde enkel concluderen dat “we nog een beetje geduld moeten hebben om naar een volledig duurzamere luchtvaart te gaan.“
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.