Dure wijn percipiëren we vanzelf als lekkerder

Wijnexpert Frank Van der Auwera: ‘Perceptie is koning, ook bij wijnproeven. Dat blijkt uit onderzoek van het Center for Economics and Neuroscience (CENs) aan de universiteit van Bonn. 54 proefpersonen kregen driemaal een identieke wijn van 12 euro voorgeschoteld, terwijl hen verteld werd dat het om flessen van respectievelijk 3, 6 en 18 euro ging. Bij de ‘dure’ wijn werden bepaalde delen in de hersenen van de proefpersonen geactiveerd, waardoor ze die wijn vanzelf als beter gingen klasseren. Dat zogenaamde ‘marketing placebo effect’ werd ook al aangetoond bij chocolade en sterrenrestaurants.’

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.