Duitse sociaaldemocratische partij onthult campagne voor industriële groei en baanzekerheid


Key takeaways

  • De SPD-campagne richt zich op industriële groei en baanzekerheid met belastingverlagingen en investeringsstimulansen.
  • Belangrijke voorstellen zijn onder meer belastingverlagingen, een hoger minimumloon en aankoopstimulansen voor elektrische voertuigen.
  • De partij wil de Duitse schuldenrem herzien en de tarieven voor het elektriciteitsnet voor fabrikanten verlagen.

De Sociaal-Democratische Partij (SPD) van Duitsland, onder leiding van kanselier Olaf Scholz, onthulde een campagne gericht op het stimuleren van industriële groei en baanzekerheid.

De campagne draait om belastingverlagingen en investeringsstimulansen om de gevolgen van een mogelijke recessie te verzachten. De SPD wil uitdagingen aanpakken zoals de stijgende werkloosheid, de escalerende energiekosten en de hevige concurrentie van China en de Verenigde Staten op de wereldwijde exportmarkten.

De belangrijkste partijvoorstellen

Tot de belangrijkste voorstellen behoren belastingvoordelen voor 95 procent van de belastingbetalers, een geleidelijke verhoging van het minimumloon naar 15 euro per uur en koopstimulansen voor in eigen land geproduceerde elektrische voertuigen. De partij pleit ook voor een herziening van de Duitse schuldenrem om investeringen in infrastructuur te vergemakkelijken en wil de tarieven voor het elektriciteitsnet voor fabrikanten verlagen om hun concurrentiepositie te verbeteren.

Komende verkiezingen

Het bestuur van de SPD zal deze strategie tijdens een vergadering op zondagmiddag afronden. De voorgestelde maatregelen komen op het moment dat alle politieke partijen zich voorbereiden op de algemene verkiezingen die gepland staan voor september 2025, hoewel er vervroegde verkiezingen kunnen komen als de huidige coalitieregering uiteenvalt.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.