Duitsland zet rem op deelsteps en laat steden zelf beslissen over licenties

isopix

Enkele maanden na de legalisering van deelsteps neemt Duitsland al extra maatregelen die een streep door de rekening kunnen betekenen voor de verhuurbedrijfjes.

De deeleconomie floreert in de steden. Deelauto’s (Cambio, Dégage, Partago, Drive Now) en deelfietsen (Villo, Velo en Blue Bike) zijn vertrouwd in het straatbeeld. En dan is er nog de plaag die deelsteps heet. De elektrische dingen zoeven onverwacht langs voetgangers en fietsers en lijken in zwermen op voetpaden te parkeren.

Limiteren

In Duitsland heeft de overheid er genoeg van. Keurde die in juli van vorig jaar nog wetgeving goed die de deelsteps legaliseerde, dan wordt er nu potentieel paal en perk aan gesteld.

Vrijdag stemt de Bundesrat, dat is het beslissingsorgaan van de verenigde deelstaten in Duitsland, naar alle waarschijnlijkheid voor een amendement op de verkeerswetgeving. Dat stelt dat deelstepbedrijven privé-entiteiten zijn en dat die dus in elke gemeente een licentie moeten aanvragen vooraleer hun steps er de weg op mogen.

Miljoeneninvestering

Dat zou een ferme streep door de rekening kunnen zijn voor de verhuurbedrijven. Enkele grotere steden zouden deelsteps daarmee direct kunnen verbieden. Er zijn intussen meer dan 10.000 steps te vinden in Duitsland. Aan 1.000 euro per step en bijbehorende software plus infrastructuur gaat het al snel om enkele tientallen miljoenen aan private investeringen.

Maar het hoeft niet meteen tot keiharde verboden te komen. Het is ook mogelijk dat steden specifieke parkeerregels gaan opleggen aan deelstepbedrijven. Ook snelheidsbeperkingen behoren tot de mogelijkheden.

In België vallen deelsteps, aangezien het tweewielige gemotoriseerde voertuigen zijn met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, onder de wetgeving voor bromfietsen type A. Dat wil zeggen dat u er niet mee op de stoep mag rijden.

In Brussel mag u de steps ook niet overal parkeren. Binnen de vijfhoek wordt er bijvoorbeeld extra gecontroleerd. Al is het vechten tegen de bierkaai. Regelmatig duiken op social media beelden op van rondslingerende steps.

Wetgeving in Europa

Ook in enkele andere Europese landen is er trouwens aan de wet gesleuteld. Zo mag u in Parijs niet op de voetpaden rijden met een deelstep en mag u ze daar ook niet op parkeren. Daar wil men trouwens ook een snelheidsbeperking invoeren voor steps. In Londen mag u dan weer helemaal geen deelstep gebruiken, tenzij die geregistreerd staat.

In veel landen komt er nu een versnelling in de wetgeving rond deelsteps. Twee jaar geleden waren de dingen nauwelijks in het straatbeeld te zien maar de populariteit van de deelsteps explodeerde. De stoepen van grootsteden veranderden al snel in een jungle van achtergelaten deelsteps. Er gebeurden ook enkele dodelijke ongevallen, wat een wetgevend kader noodzakelijk maakte.