Key takeaways
- Geldprikkels zoals Tesla’s bonus van 1000 euro voor 95 procent aanwezigheid worden gebruikt om de personeelscrisis in Duitsland aan te pakken.
- Het ziekteverzuim is gestegen als gevolg van factoren zoals een toename van infecties aan de luchtwegen en een afnemende geestelijke gezondheid, met gevolgen voor de economische groei en tekorten aan arbeidskrachten.
- De situatie heeft bedrijven als Volkswagen gedwongen om fabriekssluitingen en ontslagen te overwegen vanwege de hoge kosten van absenteïsme.
Het huidige economische landschap in Duitsland wordt aanzienlijk beïnvloed door een personeelscrisis die wordt gevoed door hoge verzuimcijfers. Om dit probleem aan te pakken, nemen werkgevers hun toevlucht tot nieuwe strategieën zoals geldelijke stimulansen om de aanwezigheid aan te moedigen.
Tesla, onder leiding van Elon Musk, heeft het voortouw genomen door werknemers in zijn fabriek in Berlijn tot 1.000 euro aan te bieden voor een aanwezigheidspercentage van 95 procent. Dit initiatief weerspiegelt de ernst van de situatie waarmee de grootste economie van Europa wordt geconfronteerd. Een samenloop van factoren, waaronder een toename van infecties aan de luchtwegen als gevolg van de Covid-19 pandemie en een afnemende geestelijke gezondheid, heeft bijgedragen aan een stijging van het ziekteverzuim, dat sinds de Duitse hereniging een ongekend hoog niveau heeft bereikt.
Invloed op economische groei en tekorten aan arbeidskrachten
Dit verzuim heeft een negatieve invloed op de economische groei, verergert het tekort aan arbeidskrachten en legt een extra last op bedrijven en hun toegewijde werknemers. Productielijnen komen tot stilstand door frequente infecties, waardoor bedrijven als Volkswagen zich genoodzaakt zien om te worstelen met het vooruitzicht van fabriekssluitingen en ontslagen.
Het ziekteverzuim bij Volkswagen is naar verluidt verdubbeld ten opzichte van de verwachtingen, met naar schatting 10 procent zieke productiemedewerkers, wat resulteert in een jaarlijks verlies van ongeveer 1 miljard euro voor het bedrijf. Deze situatie benadrukt de wanhopige maatregelen die bedrijven nemen om de crisis het hoofd te bieden.
Experimenten van andere bedrijven en waarschuwingen van experts
Naast Tesla hebben andere bedrijven zoals het transportbedrijf KVG uit Kiel en Mercedes-Benz ook geëxperimenteerd met aanwezigheidsstimulansen, zij het met wisselend succes. Deskundigen waarschuwen echter dat het onder druk zetten van werknemers om te werken terwijl ze ziek zijn, nadelige gevolgen kan hebben voor de gezondheid en veiligheid op het werk. Bovendien zouden werknemers met chronische aandoeningen die niet aan de bonusvereisten kunnen voldoen, achterblijven.
Het royale ziekteverzuimbeleid in Duitsland, dat voorziet in zes weken volledig loon gevolgd door maximaal 72 weken gedeeltelijk doorbetaald loon, behoort tot de meest uitgebreide ter wereld. Hoewel dit systeem aantrekkelijk kan lijken voor mensen die gewend zijn aan beperkte of geen ziekteverlofvoorzieningen in andere landen, heeft het er onbedoeld toe geleid dat sommige werknemers misbruik maken van het systeem door zich ziek te melden terwijl ze wel in staat zijn om te werken.
Reactie van de overheid en toekomstige hervormingen
De Duitse regering erkent dat er hervormingen nodig zijn en heeft toegezegd de regels uit de pandemie-periode te herzien, waardoor artsen telefonisch toestemming konden geven voor ziekteverlof voor maximaal vijf dagen. Veranderingen in dit beleid zullen echter waarschijnlijk op grote weerstand stuiten vanwege de diepgewortelde Duitse cultuur van bescherming van de rechten van werknemers.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!