Duitsland mag uitbouw netwerk snellaadpunten subsidiëren

Duitsland mag de bouw van 8.500 snellaadpunten voor elektrische voertuigen met 1,8 miljard euro aan staatssteun verzekeren. Dat heeft de Europese Commissie gezegd. De laadpunten zullen op ongeveer negenhonderd locaties, verdeeld over het hele grondgebied van het land, worden geïnstalleerd.

De installaties moeten toelaten om een auto of scooter binnen een tijdsbestek van vijftien tot dertig minuten op te laden.

Waarom is dit belangrijk?

Staatssteun moet door de Europese Commissie worden goedgekeurd. Er wordt daarbij gekeken of de subsidies de concurrentie op de interne markt, onder meer door het bevoordelen van bepaalde ondernemingen, eventueel zouden kunnen bedreigen. De Europese Commissie zegt echter geen bezwaar te hebben tegen de geplande staatssubsidie die de Duitse regering voor de aanleg van snellaadpunten voor elektrische auto's wil voorzien.

Uitbouw grootschalig netwerk noodzakelijk: “De regeling is noodzakelijk om de grootschalige ontwikkeling van een netwerk snellaadpunten te bevorderen”, benadrukte de Europese Commissie in een commentaar op de beslissing.

  • Duitsland heeft volgens de Europese Commissie voldoende voorzorgsmaatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de impact van de regeling op de mededinging en de handel binnen de Europese Unie beperkt zal blijven.
  • Een aanbesteding moet bepalen welke bedrijven uiteindelijk met het Duitse overheidsgeld zullen worden gesteund.
  • De ontwikkeling van het zogenaamde Deutschlandnetz moet de uitbouw van een netwerk oplaadinfrastructuur ondersteunen, ook op plaatsen waar wegens een gebrek aan economische levensvatbaarheid anders geen installatie zou worden ingeplant.
    • Het programma moet automobilisten geruststellen dat er in het hele land oplaadpunten beschikbaar zijn en dat er voldoende mogelijkheden zijn om elektrische wagens ook op langere trajecten op te laden.
    • Het initiatief moet volgens het Duitse ministerie van Verkeer leiden tot de creatie van een landelijk, gebruiksvriendelijk netwerk van ongeveer negenhonderd snellaadpunten voor elektrische voertuigen.
    • Opgemerkt wordt dat bestuurders van elektrische wagens uiteindelijk overal in Duitsland binnen enkele minuten een snellaadpunt moeten kunnen bereiken.

Plannen voor tariefplafond werden geschrapt: In eerste instantie had de Duitse overheid aan de uitbouw van het netwerk een tariefplafond gekoppeld. Maar die plannen werden, na bezwaren van een reeks individuele exploitanten van laadinfrastructuur, geschrapt.

  • Oorspronkelijk was voorzien dat de gesubsidieerde oplaadstations voor gebruikers zonder abonnement een tarief van maximum 44 eurocent per kilowattuur zouden mogen aanrekenen.
  • Critici voerden echter aan dat dit systeem de vrije concurrentie zou ondermijnen en daarmee ook de uitbaters van bestaande laadstations zou benadelen.
  • De voorbije zomer hadden een aantal exploitanten van laadstations hun bezwaren in een schrijven aan de Europese Commissie duidelijk gemaakt.
  • De Duitse autoriteiten hebben volgens de Europese Commissie beloofd dat de prijzen van het Deutschlandnetz in overeenstemming zullen zijn met de tarieven van vergelijkbare bestaande infrastructuren.
    • Dit betekent dat er geen prijslimiet meer zal worden gehanteerd, zodat in principe de markttarieven zullen worden gevolgd. De Duitse overheid wil voor het Deutschlandnetz acht verschillende exploitanten aantrekken.
    • Die aanpak moet een diversiteit aan aanbieders garanderen, de concurrentie versterken en monopolievorming voorkomen”, merkt het Duitse ministerie van Verkeer nog.

Duitsland heeft op dit ogenblik een netwerk met een totaal van 30.630 laadpunten, verdeeld over verschillende types, uitgebouwd. Eind vorig jaar werden er 24.430 punten geteld.

(fjc)

Meer