Opsteker voor Europese energievoorraad: in amper 200 dagen heeft Duitsland zijn allereerste LNG-terminal gebouwd

Opsteker voor Europese energievoorraad: in amper 200 dagen heeft Duitsland zijn allereerste LNG-terminal gebouwd
De splinternieuwe gasterminal van Wilhelmshaven — foto: Getty

Berlijn heeft in de havenstad Wilhelmshaven, aan de Noordzee, de bouw van zijn eerste terminal voor vloeibaar aardgas voltooid. De voltooiing van het project, in het korte tijdsbestek van 200 dagen, is goed nieuws voor de gasvoorraad van de grootste Europese economie.

Waarom is dit belangrijk?

Dit is een cruciale mijlpaal in het Duitse (en dus Europese) streven om een einde te maken aan de energieafhankelijkheid van Rusland.

De essentie: Het was Robert Habeck, de Duitse minister van Economie en Klimaat, die erop wees dat de bouw van de terminal slechts 194 dagen in beslag heeft genomen. Een sterk signaal voor een land waar bouwprojecten lang kunnen aanslepen, zo schrijft de Financial Times.

  • “Duitsland kan snel zijn, en zijn infrastructuurprojecten met grote vastberadenheid doen vooruitgaan, wanneer de federale en regionale overheden en de projectdeelnemers de handen ineenslaan”, betoogde Habeck.
  • De infrastructuur voor een aanmerende drijvende LNG-terminal (FSRU of: Floating Storage Regasification Unit) behelst een pier, pijp- en elektriciteitsleidingen.

Context: Berlijn heeft zich tot doel gesteld en masse nieuwe infrastructuur voor de import van gas te bouwen. Katalysator was de inval van de Russen in buurland Oekraïne. Doordat de Russische gasleveringen aan Duitsland, dat erg afhankelijk was van goedkope Russische energieproducten, na de 24ste februari sterk terugliepen, speelde bij onze oosterburen de vrees voor een gastekort in de winter.

Hervergassingsinstallatie

Wat? LNG (of: liquefied natural gas) is aardgas dat afgekoeld wordt tot -162°C, om het om te zetten in een vloeibare vorm die geschikt is voor transport over lange afstanden. LNG wordt vervoerd met behulp van speciale gastankers. Zodra het vloeibare gas in een terminal aankomt, wordt het bewaard in grote opslagtanks, die een inhoud hebben van tussen de 100.000 en 180.000 kubieke meter. Om van het vloeibare gas weer ‘gewoon’ gas te maken, is echter gespecialiseerde apparatuur vereist; zogenaamde hervergassingsinstallaties.

  • In België beschikt de haven van Zeebrugge over dergelijke infrastructuur. België was hierdoor de op een na grootste rechtstreekse gasexporteur naar Duitsland, de afgelopen maanden. Alleen Noorwegen deed beter.
  • In een beschouwend stuk over de gasterminal, schreef het tijdschrift Knack recent dat Zeebrugge zijn essentiële internationale positie op het vlak van vloeibaar gas nog wil verstevigen. 

(kg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.