Compromis: Duitsland laat Chinezen belang nemen in Hamburgse haventerminal, maar kleiner aandeel dan in oorspronkelijk plan

De Duitse regering heeft een compromis bereikt over de kwestie van de Chinese aankoop van een belang in een Hamburgse haventerminal. De Chinese groep, Cosco, mag wel degelijk een belang verwerven in de terminal. Al moet het aandeel kleiner zijn dan gepland.

Waarom is dit belangrijk?

De alom bekritiseerde oorspronkelijke deal zou Cosco een groot aandeel hebben gegeven in de belangrijkste haven van Duitsland, die de op twee na grootste van Europa is. Sinds de Oekraïne-oorlog beseft de locomotief van de eurozone echter maar al te goed dat ze een zware prijs betaalt voor economische afhankelijkheid van staten die geopolitiek een andere koers varen dan het Westen.

Concreet: het compromis stelt dat de Chinese scheepvaartreus Cosco een belang in de terminal kan nemen van "minder dan 25 procent" in plaats van de oorspronkelijk geplande 35 procent.

Waarom? Regeringsfunctionarissen zeiden tegen het Duitse persbureau DPA dat het herziene aandeel een "noodoplossing" was om de deal te redden zonder de Chinezen wezenlijke invloed te geven bij het beheer van de belangrijke terminal. Volgens de eerdere voorwaarden had Cosco bijvoorbeeld de macht om 1 van de 3

Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.