De Duitse regering heeft een compromis bereikt over de kwestie van de Chinese aankoop van een belang in een Hamburgse haventerminal. De Chinese groep, Cosco, mag wel degelijk een belang verwerven in de terminal. Al moet het aandeel kleiner zijn dan gepland.
Compromis: Duitsland laat Chinezen belang nemen in Hamburgse haventerminal, maar kleiner aandeel dan in oorspronkelijk plan
Waarom is dit belangrijk?
De alom bekritiseerde oorspronkelijke deal zou Cosco een groot aandeel hebben gegeven in de belangrijkste haven van Duitsland, die de op twee na grootste van Europa is. Sinds de Oekraïne-oorlog beseft de locomotief van de eurozone echter maar al te goed dat ze een zware prijs betaalt voor economische afhankelijkheid van staten die geopolitiek een andere koers varen dan het Westen.Concreet: het compromis stelt dat de Chinese scheepvaartreus Cosco een belang in de terminal kan nemen van "minder dan 25 procent" in plaats van de oorspronkelijk geplande 35 procent.
Waarom? Regeringsfunctionarissen zeiden tegen het Duitse persbureau DPA dat het herziene aandeel een "noodoplossing" was om de deal te redden zonder de Chinezen wezenlijke invloed te geven bij het beheer van de belangrijke terminal. Volgens de eerdere voorwaarden had Cosco bijvoorbeeld de macht om 1 van de 3