Legt Duits ministerie van Defensie bom onder aankoop van F-35’s?

Duitsland tekende in juli een deal voor de aankoop van 35 F-35-gevechtsvliegtuigen. Het ministerie van Defensie heeft echter nog enkele reserves bij de deal, die pas eind 2022 definitief wordt afgeklopt.

Waarom is dit belangrijk?

De oorlog in Oekraïne heeft enkele landen in West-Europa stevig wakkergeschud. Velen van hen beseffen dat de huidige legers niet voldoen, als er een oorlog zou uitbreken die de NAVO meesleurt, en investeerden ondertussen al stevig. Zo ook Duitsland, dat op zoek ging naar vervangers voor de veertig jaar oude Panavia Tornado-vliegtuigen.

In het nieuws: Duitsland heeft tien miljard euro veil voor de aankoop van 35 Lockheed Martin F-35-gevechtsvliegtuigen.

  • Al in juli sloot de Duitse regering onder leiding van bondskanselier Scholz een overeenkomst met fabrikant Lockheed Martin, het grootste defensieconcern ter wereld. Ook de Biden-administratie keurde de deal voor de aankoop van de jets, maar ook munitie en bijhorend materiaal, goed.
  • Volgens de plannen zouden de eerste acht F-35’s voor Duitsland in 2026 worden geleverd. Vanaf dan moeten de Panavia Tornado’s, waarvan het land er meer dan 300 heeft rondvliegen, worden uitgefaseerd. De vliegtuigen dateren van de jaren 80, en worden niet meer geschikt geacht voor de moderne oorlogsvoering. De nadruk nu ligt veel meer op stealth, de mogelijkheden van een vliegtuig om onopgemerkt te kunnen rondvliegen.

De reserves: In een vertrouwelijke brief aan de Duitse Kamercommissie Begroting, lijstte de Duitse minister van Defensie, Christine Lambrecht, haar kopzorgen op over de deal. Dat schrijft de Duitse krant Bild.

  • In de brief wordt gevreesd voor vertragingen en extra onvoorziene kosten, nog voordat een vliegtuig de lucht in kan gaan. Tegelijk wordt ook gevreesd dat de nodige infrastructuurswerken aan de luchtmachtbasis van Buchel, van waar de F-35’s zullen opereren, niet klaar geraken tegen 2026.
  • Ook schrijft het ministerie bezorgd te zijn over externe factoren, zoals inflatie, de fluctuerende wisselkoersen en hogere productiekosten.
  • Met de brief probeert het ministerie de deal toch te vertragen, of althans ervoor te zorgen dat er geen lijken uit de kast komen na het definitieve akkoord. Want hoewel de deal al in juli werd ondertekend, heeft Duitsland nog tot eind deze maand, eind 2022 dus, om de aankoop definitief te maken.

(as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.