Duitsland eist meer vrouwen in het topmanagement van bedrijven

De Duitse regering heeft een principeakkoord over een regeling om grote bedrijven te verplichten vrouwen te benoemen in hun topmanagement.

De deal tussen de christendemocraten van bondskanselier Angela Merkel (CDU) en de sociaaldemocraten (SPD) bestaat erin dat elk beursgenoteerd bedrijf met een managementcomité dat uit meer dan drie personen bestaat, daarin minstens één vrouw moet opnemen. Ook publieke instellingen, gezondheidsdiensten en pensioenfondsen vallen onder die regeling.

‘Deze doorbraak is historisch’, zei de Duitse minister van Vrouwen Franziska Giffey (SPD). ‘We maken een einde aan vrouwenvrije bestuurskamers in grote bedrijven. We stellen een voorbeeld voor een duurzame en moderne samenleving. Niets wordt vrijwillig gedaan en we hebben richtlijnen nodig om verder te raken.’

De gelijkaardige aanbeveling om vrouwen op te nemen in het topmanagement uit 2015 bleef tot hiertoe grotendeels dode letter. Sinds 2016 geldt er ook een verplichting dat de raad van bestuur – of raad van toezicht in Duitsland – van beursgenoteerde bedrijven voor een derde uit vrouwen moet bestaan.

Duitsland hinkt achterop

Uit onderzoek blijkt dat er amper 12,8 procent vrouwen in de hoogste echelons van de DAX – de index met de 30 grootste beursgenoteerde bedrijven – zetelt. De Verenigde Staten, Zweden en het Verenigd Koninkrijk doen het stukken beter, met respectievelijk 28,6 procent, 24,9 procent en 24,5 procent vrouwenvertegenwoordiging. In Duitsland was er zelfs een stijging van het aantal bedrijven zonder één vrouw in de raad van toezicht.

In België bestaat er voorlopig geen verplichting voor bedrijven om vrouwen op te nemen in het topmanagement. Wel moet de raad van bestuur van een bedrijf uit minstens één derde vrouwen bestaan. Uit cijfers van Eurostat bleek vorig jaar dat het topmanagement van Belgische bedrijven voor 14 procent uit vrouwen bestond. Het Europese gemiddelde lag op 17 procent.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.