Duitse laadstations voor elektrische voertuigen worden niet efficiënt gebruikt

Duitse laadstations voor elektrische voertuigen worden niet efficiënt gebruikt
Getty Images

Key takeaways

  • Slechts ongeveer 17 procent van de openbaar toegankelijke oplaadpunten zijn tegelijkertijd bezet in Duitsland.
  • Ongeveer een kwart van de oplaadpunten in Duitsland wordt helemaal niet gebruikt, ondanks aanzienlijke investeringen door energiebedrijven.
  • De gemiddelde bezettingsgraad is licht gestegen ten opzichte van vorig jaar, maar blijft nog steeds laag.

De snelle uitbreiding van de oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in Duitsland is sneller gegaan dan de groei van het bezit van elektrische auto’s, waardoor de bezettingsgraad van de oplaadstations laag is. Ondanks aanzienlijke investeringen door energiebedrijven is slechts ongeveer 17 procent van de openbaar toegankelijke oplaadpunten tegelijkertijd bezet.

Hoewel marktleider EnBW zijn uitbreidingsdoelstellingen heeft teruggeschroefd vanwege voldoende oplaadcapaciteit, blijft een aanzienlijk deel van de oplaadpunten onderbenut. Uit gegevens blijkt dat ongeveer een kwart van de oplaadpunten in Duitsland helemaal niet gebruikt wordt.

Laadinfrastructuur blijft groeien

Ondanks de lage bezettingsgraad blijft het aantal oplaadpunten groeien. Begin februari waren er meer dan 160.000 oplaadpunten in Duitsland, met een toename van 39 procent snellaadpunten. De gemiddelde bezettingsgraad is ook licht gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Infrastructuurbeheerders beginnen doorgaans met het intensiveren van de infrastructuurontwikkeling wanneer de gemiddelde bezettingsgraad rond de 15 procent ligt. Ongebruikte oplaadpunten vertegenwoordigen vaak een potentiële toekomstige vraag als het gebruik van elektrische voertuigen blijft toenemen. Factoren waarmee tijdens de planning rekening wordt gehouden, zijn onder andere de verwachte verkoop van elektrische voertuigen, de bestaande oplaadinfrastructuur en het percentage personen dat hun voertuig thuis oplaadt.

Regionale verschillen in het gebruik van oplaadpunten

Regionale verschillen in het gebruik van laadstations zijn opmerkelijk, variërend van slechts 3 procent tot wel 40 procent. Experts benadrukken dat factoren zoals de dichtheid van elektrische voertuigen, beschikbaarheid van private oplaadmogelijkheden en oplaadsnelheid van invloed zijn op de bezettingsgraad.

Het Bundesverkehrsministerium benadrukt de complexiteit van laadgedrag, en merkt op dat de gemiddelde bezettingsduur nuances zoals laadtarieven en de aantrekkelijkheid van de laadlocatie niet volledig weergeeft. Piekgebruikstijden zijn bijzonder relevant voor gebruikers en benadrukken het belang van een wijdverspreide infrastructuur om wachttijden tijdens piekreistijden te minimaliseren.

Experts roepen op tot maatregelen

BDEW-chef Kerstin Andreae pleit voor maatregelen om de vraag naar elektrische voertuigen te stimuleren. Het handhaven van CO₂-emissielimieten voor wagenparken en het promoten van betaalbare elektrische voertuigmodellen zijn volgens haar cruciale stappen. Dirk Güsewell van EnBW sluit zich hierbij aan en suggereert dat gerichte stimulansen voor de aanschaf van elektrische voertuigen in plaats van algemene infrastructuursubsidies effectiever zouden zijn om de overstap naar elektromobiliteit te stimuleren.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00