Duitse chauffeurs hebben dit jaar voor de aankoop van een elektrische wagen van de overheid in totaal meer dan 3 miljard euro aan premies ontvangen. Daarmee werd een nieuw record opgetekend. Dat blijkt uit cijfers van het Duitse Bundesamtes für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle (Bafa). Het jaar voordien was er nog sprake van een bedrag van 650 miljoen euro.
“De Duitse overheid registreerde dit jaar in totaal een recordaantal van meer dan 585.000 aanvragen voor premies die bij de aankoop van een elektrische wagen worden toegekend”, voeren woordvoerders van het Bafa aan. “Dat betekende ruimschoots een verdubbeling tegenover het jaar voordien.”
Innovatiepremie
Midden vorig jaar besliste de Duitse overheid bovendien om de waarde van de milieubonus voor de aankoop van elektrische wagens en plugin-hybrides aan te vullen met een innovatiepremie. “Hierdoor stegen de totale subsidies die chauffeurs voor de aankoop van een elektrische wagen konden aanvragen”, stippen de woordvoerders aan.
“Die verhoging zette bovendien een groter aantal Duitse gezinnen aan om tot de aankoop van een elektrische wagen over te gaan. Die combinatie zorgde ervoor dat de Duitse overheid dit jaar in totaal 3,1 miljard euro aan premies diende uit te keren. Dat was 4,7 keer meer dan de som die vorig jaar was betaald.”
Robert Habeck, Duits federaal minister van Economische Zaken en Klimaatactie, maakte bekend dat innovatiepremie nog tot eind volgend jaar in voege blijft. Eerst was voorzien dat de premie eind dit jaar zou worden stopgezet.
Kopers van wagens die uitsluitend door elektriciteit worden aangedreven, hebben in Duitsland recht op een overheidspremie van maximaal 9.000 euro. Bij plugin-hybrides loopt dat bedrag terug tot 6.750 euro.
Rijbereik
Volgens het Bafa zijn er sinds de lancering van de financiering vijf jaar geleden ongeveer een miljoen aanvragen voor subsidies bij een aanschaf van een elektrische wagen ingediend. Het merendeel van de aankopen gebeurde echter de voorbije twee jaar.
Het huidige premiestelsel loopt nog tot eind volgend jaar. Daarna zal een ander systeem worden toegepast. Vanaf dat tijdstip zal alleen nog een premie worden toegekend voor wagens die hebben kunnen aantonen daadwerkelijk een positieve impact op de klimaatbescherming te hebben.
Milieugroepen vinden het niet terecht dat plugin-hybrides – die een elektrische aandrijving met een verbrandingsmotor combineren – voor subsidies in aanmerking komen. Critici vragen zich daarbij af welke afstand daarbij daadwerkelijk met een elektrische aandrijving wordt afgelegd.
Plugin-hybrides met een maximale uitstoot van meer dan 50 gram koolstofdioxide per gereden kilometer en met een puur elektrische actieradius van minder dan 60 kilometer komen vanaf begin volgend jaar niet langer voor subsidies in aanmerking. Tot nu toe wordt met een elektrische rijbereik van minstens 40 kilometer gewerkt.