Duitse autosector vraagt snelle heropening showrooms

In Duitsland moet de autoverkoop zo snel mogelijk kunnen heropstarten. Anders dreigen in de hele industrie talloze faillissementen te zullen vallen. Dat staat in een schrijven die vertegenwoordigers van de Duitse autosector aan bondskanselier Angela Merkel hebben gericht.

De brief was een initiatief van de Duitse vakbond IG Metall en het Verband der Automobilindustrie (VDA), de federatie van Duitse autobouwers. Ook het Internationalen Kraftfahrzeughersteller (VDIK), de koepel van invoerders van auto’s in Duitsland, schaarde zich achter de oproep, net zoals het Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe, de vereniging van Duitse autodealers.

Voorraden

‘De autosector wordt momenteel geconfronteerd met massale voorraden, die onmogelijk kunnen worden verkocht,’ aldus het schrijven. ‘Er kunnen nergens meer voertuigen worden gestald. Dit betekent dat de levering en productie stilvallen of niet opnieuw kunnen worden opgestart. Indien er niet snel een oplossing wordt aangereikt, dreigen er vele faillissementen.’

De sector zegt dat een heropening van de showrooms geen problemen voor de veiligheid zal opleveren. ‘Supermarkten mogen wel open blijven,’ werpt de sector op. ‘Dealers kunnen klanten en werknemers nochtans beter tegen infecties beschermen. Hun showrooms beschikken immers over relatief grote ruimtes. Tevens zijn er tegelijkertijd slechts een klein aantal klanten op die oppervlaktes aanwezig.’

In Duitsland werden tijdens de maand maart 215.119 nieuwe personenwagens verkocht. Dat betekende een daling met 38 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De binnenlandse verkoop viel met 30 procent terug. De uitvoer daalde met 37 procent. Over het eerste kwartaal kwam de verkoop 20 procent lager uit dan de drie eerste maanden vorig jaar.

Werkloosheid

Analisten verwachten dat de maand april nog meer desastreuze cijfers zal opleveren. Volgens autospecialist Ferdinand Dudenhöffer dreigen in de Duitse autosector mogelijk 100.000 banen te zullen verdwijnen. Daarmee zou ongeveer 12,5 procent van het totale personeelsbestand verloren kunnen gaan.

De autosector is een cruciale pijler van de Duitse economie. De grote Duitse autobouwers Volkswagen, BMW en Daimler hebben de meeste van hun fabrieken gesloten. Tienduizenden werknemers zijn tijdelijk werkloos.

‘Deze situatie kan zelfs het voortbestaan van een grote onderneming bedreigen,’ waarschuwde Oliver Zipse, topman van BMW, eerder al. Herbert Diess, topman van Volkswagen, voegde eraan toe dat de sluitingen wegens het coronavirus zijn bedrijf wekelijks tot 2 miljard euro aan gemiste inkomsten kosten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.