De Duitse premium autofabrikanten genoten vorig jaar van recordhoge prijzen voor hun luxemodellen. Dat fenomeen was grotendeels te wijten aan het tekort aan halfgeleiders – dat de levering van voertuigen aan belangrijke markten beperkte – net op het ogenblik dat de vraag van de consument een sterke stijging liet noteren. Dat blijkt uit een analyse van de bank Stifel in opdracht van de Britse krant Financial Times.
De inkomsten per auto bij BMW, Audi en Mercedes-Benz bleken op twee jaar tijd met gemiddeld bijna 25 procent te zijn gestegen.
Anomalie
De stijging wordt veroorzaakt door een ommekeer in een decennialange trend, waarin de industrie meer auto’s produceerde dan verkocht. Autofabrikanten boden vervolgens steeds hogere kortingen aan om hun overtollige wagens aan de man te brengen, zodat de verkoopsdoelstellingen tijdig konden worden gehaald.
Twee jaar geleden, toen de wereldeconomie begon te verzwakken, zijn fabrikanten echter begonnen terug te schroeven, zodat er minder wagens werden geproduceerd dan verkocht. Die kloof is inmiddels uitgegroeid tot vier miljoen eenheden.
Hoewel er na de financiële crisis dertien jaar geleden een vergelijkbaar tekort werd opgetekend, spreken de analisten toch van een anomalie na jaren van overcapaciteit. “We zien al twee jaar een voorraadafbouw, veroorzaakt door een beperkte aanvoer”, zegt Daniel Schwarz, analist bij Stifel, daarbij. “Dit is nog niet eerder gebeurd.”
Hierdoor zijn de gemiddelde inkomsten bij Mercedes-Benz per verkochte wagen in twee jaar tijd gestegen van bijna 38.000 euro naar ruim 54.000 euro, terwijl er bij Audi sprake was van een toename van ruim 46.000 euro naar ongeveer 57.500 euro.
BMW, dat de chipcrisis beter heeft doorstaan dan zijn soortgenoten en in het algemeen minder productietijd heeft verloren, liet een meer bescheiden stijging, van ruim 36.000 euro naar meer dan 38.000 euro, optekenen.
Winstmarges
Een groot deel van die stijging is te danken aan de beslissing van de fabrikanten om prioriteit te geven aan de productie van meer winstgevende modellen. De verkoop bij Mercedes daalde tijdens het derde kwartaal van vorig jaar met 30 procent, maar de omzet viel slechts met 1 procent terug.
Schwarz merkte daarbij op dat Mercedes zijn winst tijdens het kwartaal met 1,4 miljard euro kon verhogen, louter door betere prijzen en toewijzing van de beschikbare chips aan de duurdere voertuigen met hogere marges.
De constructeurs lijken ook niet van plan om van deze nieuwe strategie snel af te stappen, ook niet wanneer de aanvoerproblemen zouden afnemen. “Er is geen druk om volume na te jagen”, vertelde Ola Källenius, topman van Mercedes, daarbij.
“De fabrikanten van luxewagens werden ook geholpen door een recordstijging van de tarieven van tweedehandsauto’s”, voerde Schwarz aan. “Dit heeft niet alleen de aankoop van nieuwe auto’s aantrekkelijker gemaakt, maar heeft ook de balansen van de financiële divisies van de autofabrikanten, die grote leasebedrijven runnen, een boost gegeven.”
“De auto’s worden na twaalf tot zesendertig maanden aan de fabrikant teruggegeven en de wederverkoopprijs is veel hoger dan aanvankelijk werd aangenomen”, beklemtoonde Schwarz.
“Vanuit een kortetermijnperspectief zal het gebrek aan nieuwe auto’s vandaag ook de gebruikte exemplaren voor minstens de volgende twee jaar schaars maken. Dat zou eveneens het prijsniveau voor nieuwe wagens moeten ondersteunen.”
(lb)