1 op elke 2 wagens die in 2021 werd verkocht is een SUV

Ruim 46 procent van alle wagens die in 2021 op onze planeet werden verkocht waren SUV’s (Sports Utility Vehicle). Dat is goed nieuws voor autoproducenten, maar minder goed nieuws voor het milieu. Want als SUV’s een individueel land waren, zouden ze met een uitstoot van 900 miljoen ton CO2 in 2021 de zesde plaats in de wereld innemen voor absolute emissies. Dat blijkt uit een analyse van het Internationaal Energie Agentschap (IEA).

SUV’s zijn zwaarder dan typische personenauto’s en verbruiken dus meer brandstof, wat meer CO2 genereert. Daartegenover staat dat de groei van elektrische voertuigen – waaronder elektrische SUV-modellen – meer CO2 van SUV’s met verbrandingsmotor compenseert dan in het verleden. Zowel in de Verenigde Staten als in de Europese Unie zullen e-SUV’s in 2021 naar verwachting goed zijn voor meer dan 55% van alle verkopen van elektrische auto’s.

IEA: ”Het goede nieuws is dat de explosief stijgende verkoop van elektrische auto’s in 2021 naar verwachting net voldoende zal zijn om de extra uitstoot teniet te doen van de 35 miljoen SUV’s die werden gekocht in plaats van auto’s van gemiddelde grootte.”

SUV’s weren uit stadscentra?

Er komt ook steeds meer protest tegen de wildgroei aan SUV’s. Mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo (VUB) lanceerde eerder dit jaar het opmerkelijke voorstel om SUV’s te weren uit stadscentra, naar analogie met het verbod op oude vervuilende wagens in lage-emissiezones. Dat leidt tot hoog oplopende reacties, net vanwege de populariteit van het model. De voorbije drie jaar kon de SUV zijn aandeel in de Europese autoverkoop opvoeren van 29 procent tot 37 procent.

Meer