Duits consumentenvertrouwen stijgt licht nu de feestdagen naderen


Key takeaways

  • Het Duitse consumentenvertrouwen is licht verbeterd in de aanloop naar de feestdagen, dankzij een toegenomen bereidheid om geld uit te geven.
  • Ondanks de verbetering blijft de bezorgdheid over de toekomstige inkomensgroei bestaan.
  • Het trage tempo van economisch herstel en de minimale groeiverwachting voor 2025 helpen het consumentenoptimisme te temperen.

Volgens een recent onderzoek tonen Duitse consumenten een lichte opleving in optimisme in de aanloop naar de feestdagen. Hoewel dit een goed voorteken is voor stabiele kerstverkopen, wijst het ook op aanhoudende zorgen over toekomstige inkomsten. De GfK-index voor het consumentenvertrouwen steeg in december licht naar -23,2 punten, in lijn met de prognoses van analisten.

Die verbetering is voornamelijk te danken aan de toegenomen bestedingsbereidheid van consumenten. Voor de tweede maand op rij steeg de indicator “koopbereidheid” en bereikte hetzelfde niveau als vorig jaar. Een lichte daling in de neiging om te sparen droeg ook bij aan de algemene positieve trend.

Gematigd optimisme

Ondanks bemoedigende tekenen blijven consumenten voorzichtig over de toekomstige economische vooruitzichten. Hun verwachtingen voor de inkomensgroei in de komende 12 maanden zijn licht gedaald. Dit wijst erop dat Duitsers nu wel bereid zijn om geld uit te geven, maar dat ze op korte termijn geen aanzienlijk economisch herstel verwachten.

Experts schrijven dit gematigd optimisme toe aan het langzame herstel van de Duitse economie. Prognoses wijzen op een minimale groei in 2025 na twee jaar van krimp. Hoewel de bestedingsmaatregelen van bondskanselier Friedrich Merz bedoeld zijn om de economie te stimuleren, zal het volledige effect ervan waarschijnlijk tijd kosten. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.