Dubai Airshow biedt vliegtuigbouwers uitzicht op herstel

De interesse die luchtvaartmaatschappijen en vlootbeheerders op de Dubai Airshow in nieuwe vliegtuigen bevestigt de heropleving na de zware klap die door de coronacrisis aan de sector werd toegebracht. Dat hebben een aantal analisten gezegd in een reactie op berichten dat er tijdens de eerste dagen op de Dubai Airshow al meer dan vierhonderd orders voor vliegtuigen werden gedaan.

Geraamd wordt dat de luchtvaartindustrie door de uitbraak van de coronacrisis vorig jaar wereldwijd een verlies van ongeveer 138 miljard dollar heeft geleden.

Bestellingen

“We blijken hier wel met een teken van herstel te maken te hebben”, benadrukt luchtvaartadviseur Bertrand Grabowski tegenover het persbureau Reuters. “Het merendeel van de orders die op de Dubai Airshow zijn geregistreerd, zullen tijdens de tweede helft van dit decennium worden uitgevoerd.”

“De levering van de bestelde vliegtuigen ligt dan nog relatief ver in de toekomst. Er mag verwacht worden dat de trafieken in de luchtvaart op dat ogenblik zich op een hoger niveau zullen bevinden dan de situatie voor de uitbraak van de coronacrisis.”

“Er kan tevens verondersteld worden dat partijen die met lagere kosten en een hogere efficiëntie uit de crisis komen, zich in het winnende kamp zullen bevinden.”

“De analisten wijzen er wel op dat er vraagtekens blijven rond Azië, dat voorheen de motor was van de vraag naar nieuwe vliegtuigen”, merkt Reuters nog op. “Anderen maken zich zorgen over de concentratie van orders bij een beperkt aantal maatschappijen.”

“De onderzoekers benadrukken wel dat het merendeel van de orders vooral op narrowbody-vliegtuigen betrekking heeft. De vraag naar widebody-toestellen, die vooral op grote knooppunten van het luchtvaartverkeer – zoals Dubai of Doha – kunnen worden opgemerkt, blijft daarentegen beperkt. Het internationale reizen herstelt zich immers minder snel van de beperkingen die met de uitbraak van de pandemie gepaard gingen.”

Korte en middellange afstand

Airbus voorspelde dat de luchtvaartindustrie de volgende twintig jaar ongeveer 39.000 nieuwe vliegtuigen nodig zou hebben. “Dit zal leiden tot vraag naar meer dan 550.000 nieuwe piloten en meer dan 710.000 hoogopgeleide technici”, voert de Europese vliegtuigbouwer aan.

“De wereldwijde luchtvaartsector begint de impact van de coronapandemie, de ergste crisis uit zijn geschiedenis, te boven te komen”, betoogde ook Guillaume Faury, chief executive van Airbus. “De vooruitzichten beginnen beter te worden.”

Faury voorspelde daarbij ook dat de productie van vliegtuigen op lange afstanden tegen de tweede helft van dit decennium opnieuw een stijging zal kennen.

Daarbij denkt hij dat de vliegtuigbouwer over twee tot vier jaar opnieuw zijn vroegere productieniveau zal kunnen opnemen. Over twee jaar zou dat geval zijn voor vliegtuigen op korte en middellange verbindingen, nog eens twee jaar later gevolgd door toestellen op lange afstanden.

(lp)

Meer