DPG Media neemt Nederlandse tak Libelle-eigenaar over

DPG Media, de groep achter onder meer HLN en VTM, telt 460 miljoen euro neer voor de Nederlandse tak van het Finse Sanoma. Het krijgt zo bladen als Libelle, Margriet en Donald Duck en de nieuwswebsite NU.nl in handen.

Het bedrijf van mediatycoon Christian Van Thillo wil daarmee nog sterker focussen op online, blijkt uit het persbericht. ‘Wij geloven dat er ruimte is voor een lokaal alternatief van Nederlandse merken dat een vuist kan maken tegen Google en Facebook’, staat er.

NU.nl is de grootste nieuwssite van Nederland met een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers. Erik Roddenhof, de CEO van Sanoma Nederland, hint ook op eventuele synergieën tussen HLN.be en NU.nl. ‘Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Dat is nodig in een steeds verder digitaliserende wereld’, zegt hij.

Expansie

Sanoma Nederland boekte vorig jaar 424 miljoen euro omzet, DPG Nederland haalde 746 miljoen euro. De winstmarge lag bij allebei rond de 20 procent.

Sanoma plooit zich nu helemaal terug op zijn Finse binnenlandse markt, DPG Media breidt daarentegen steeds verder uit. Het bezit nu media in België, Nederland en Denemarken.

In 2015 kocht DPG al Humo, Story, Teveblad en Vitaya over van Sanoma België, de rest ging naar de Roeselaarse mediagroep Roularta.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.