DPG Media krijgt lening van 100 miljoen euro van Europese Investeringsbank bovenop een pak Belgische subsidies

DPG Media, de mediagroep achter onder meer Het Laatste Nieuws en VTM, krijgt een lening van 100 miljoen euro van de Europese Investeringsbank. Dat geld kadert in een investeringsproject, waarbij DPG Media digitale platformen in België en Nederland zal ontwikkelen. In totaal komt het kostenplaatje neer op zo’n 244 miljoen euro.

De mediareus, die ondertussen zowel in België als in Nederland een resem aan mediamerken bezit, wil verder digitaliseren. Zo wordt een deel van de 244 miljoen euro ingezet om nieuwsplatformen zoals HLN.be en videoplatformen VTM GO en Streamz gebruiksvriendelijker te maken. Daarnaast wordt ook ingezet op een trusted web, een platform waardoor adverteerders gemakkelijker hun weg vinden, via DPG Media-producten, naar de consument.

“Het is voor adverteerders een veilig, kwalitatief alternatief voor het open web dat technologisch gedomineerd wordt door onder meer Google en waar fake news steeds vaker een kwalijke rol speelt”, zegt Christian Van Thillo, gedelegeerd bestuurder van de mediagroep in een persbericht.

Krantensubsidies

De lening van de EIB is een mooie verdienste van DPG Media, dat ook al op heel wat overheidssubsidies kon rekenen. Zo zit DPG Media in het clubje van begunstigden die subsidies voor krantendrukken en -bedeling afnemen. In totaal wordt daarvoor de komende vijf jaar 750 miljoen euro uitgetrokken, waarbij DPG Media en Rossel, maar ook Bpost, dat de kranten rondbrengt, de grootste slokoppen zijn.

Desondanks wil DPG de krantendrukkerij Eco Print Center in Lokeren sluiten, waardoor zo’n 80 mensen zonder werk komen te zitten, en de drukkerij te verhuizen naar Nederland. Dat die beslissing bekend raakte enkele weken nadat DPG Media de subsidies voor krantendistributie binnen rijfde, lijkt dan ook geen toeval.

Hypocrisie

Apache-hoofdredacteur Karl van den Broeck zag daar hypocrisie in. DPG Media kreeg in 2006 namelijk al 4,9 miljoen euro om een ecologische drukkerij te bouwen, het Eco Print Center. Nu een ‘voortschrijdende digitalisering’ wordt genoemd als de reden om de drukkerij te sluiten, krijgt DPG Media opnieuw subsidies van de Vlaamse overheid (en nu dus ook van de EIB) om in te zetten op digitalisering.

Ook in het kader van de “Vlaamse Veerkracht” maakte de Vlaamse regering 35 miljoen euro vrij voor mediabedrijven, waar DPG Media een aanzienlijk deel van krijgt. Dat subsidiepakket lijkt echter nog niet zeker: de Europese Unie keurde een blauwdruk, die door Vlaanderen werden verpakt als “relance na de coronapandemie”, voorlopig af.

Zo passeert het bedrijf keer op keer opnieuw langs de kassa, ondanks de mooie winstcijfers: in 2020 kon DPG Media een winst noteren van 178 miljoen euro. DPG Media Services, de dochteronderneming waar de Eco Print Center onder valt, deed daar nog 31,5 miljoen bij.

(jvdh)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20