Doorzichtig openbaar toilet is nieuwste innovatie in het land dat bekendstaat om zijn high-tech sanitair

Op 17 verschillende locaties in de Japanse hoofdstad Tokio worden transparante toiletten neergezet. Het gaat om een technologische innovatie die moet bijdragen aan de reinheid en veiligheid van wie een openbaar toilet gebruikt.

Op 5 locaties van de wijk Shibuya zijn de toiletten al in gebruik genomen. Wie het toilet nadert kan onmiddellijk zien of zich iemand aan de binnenkant bevindt en of het toilet gebruiksklaar en proper is. Eens men de toiletruimte betreedt en de deur sluit worden de transparante plexiglasruiten vanzelf ondoorzichtig gemaakt.

De toiletten werden ontworpen door een reeks gerenommeerde designers. Het geheel wordt gefinancierd door de vzw Nippon Foundation als onderdeel van het Tokyo Toilet Project.

Volgens de initiatiefnemers geven de toiletten een antwoord op een aantal praktische problemen. Wie een toilet bezoekt, wil zich er eerst van vergewissen dat zich niemand aan de binnenkant bevindt. Vervolgens wil die persoon weten of het toilet proper is. Voorbijgangers kunnen dat nu in een oogopslag zien. Eens goedgekeurd worden de ramen door een technologische interventie ondoorzichtig gemaakt nadat de deur is gesloten. ’s Avonds geven de toiletten ook nog eens licht.

Japan, land van high-tech toiletten

Japan staat bekend om zijn high-tech toiletten. Toto, een Japanse producent van toiletten die het als eerste aandurfde om een spray- en afveegsysteem te installeren, verkocht al 50 miljoen toiletten, zowat overal ter wereld.  Toto’s Washlet is een soort bidet-toiletcombinatie die ondertussen zijn plaats heeft veroverd in 80% van de Japanse huizen. 

Consumenten namen eerst afstand van het bedrijf. In zijn eerste tv-advertentie in 1982 liet Toto een Japanse vrouw haar achterwerk tonen nadat ze het probleem van het reinigen van een kleverige massa met toiletpapier had gedemonstreerd door haar hand  met zwarte verf te bewerken. 

Vandaag wordt Toto genoemd als het bedrijf dat ‘helemaal op zijn eentje de manier waarop een natie haar behoefte doet heeft veranderd’. ‘De enige manier om mensen te overtuigen, was door ze de Washlet te laten testen’, zegt een woordvoerder.

De Washlet beschikt over een verwarmde wc-bril, zes verschillende sproeisystemen (voor, achter, man, vrouw en dat vanuit twee verschillende hoeken), sensoren, een deodorant en een zelfreinigingssysteem.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.