Door Boeing gesteunde supersonische zakenjet komt er niet

Het Amerikaanse bedrijf Aerion trekt de stekker uit de ontwikkeling van supersonische zakenvliegtuigen. Het stopt ermee omdat het niet genoeg geld bijeen heeft gekregen om te beginnen met de bouw van het toestel, AS2 genoemd. Daarmee komt een einde aan de ambitie van Aerion om voor het eerst sinds de ondergang van de Concorde in 2003 een passagiersvliegtuig te bouwen dat sneller kan vliegen dan het geluid.

Het bedrijf, opgericht door de Amerikaanse miljardair Robert Bass, had steun van vliegtuigbouwer Boeing en General Electric zou de motoren gaan leveren. Uiteindelijk is het toestel niet verder gekomen dan de tekentafel.  ‘In de huidige financiële omgeving is het uiterst uitdagend gebleken om de geplande en noodzakelijke kapitaalvereisten rond te krijgen’ om met de productie van de AS2 te kunnen beginnen, liet Aerion weten aan de Amerikaanse zender CNBC. De AS2 zou een maximumsnelheid hebben gehad van zowat 1.600 kilometer per uur. Er kon een tiental passagiers worden vervoerd met het zakenvliegtuig. In maart liet Aerion nog weten dat de vliegtuigen vanaf 2023 gebouwd zouden worden in een nieuwe fabriek in Florida. Vanaf 2027 zouden de toestellen worden geleverd. Aerion had naar eigen zeggen al voor 11 miljard dollar aan orders verzameld.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.