Dit zijn de 10 meest aantrekkelijke werkgevers van België

Baggeraar DEME is opnieuw de meest aantrekkelijke werkgever van het voorbije jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse bevraging van dienstenverdeler Randstad. Janssen Pharmaceutica volgt zichzelf dan weer op als de meest aantrekkelijke werkgever van het voorbije decennium.

Dit is de top 10 van de meest aantrekkelijke werkgevers:

  1. DEME: baggerbedrijf
  2. Mediahuis: uitgever
  3. Janssen Pharmaceutica: farmaciebedrijf
  4. Pfizer: farmaciebedrijf
  5. GlaxoSmithKline: farmaciebedrijf
  6. DPG Media: mediabedrijf
  7. TUI: reisgroep
  8. Colruyt Group: supermarktketen
  9. KPMG: consultancybedrijf
  10. Jan De Nul: baggerbedrijf

Dit is de top 10 van de meest aantrekkelijke werkgevers van het afgelopen decennium:

  1. Janssen Pharmaceutica: farmaciebedrijf
  2. GlaxoSmithKline: farmaciebedrijf
  3. Jan De Nul: baggerbedrijf
  4. Pfizer: farmaciebedrijf
  5. VRT: openbare omroep
  6. DEME: baggerbedrijf
  7. Coca-Cola: frisdrankgigant
  8. Mediahuis: uitgever
  9. Brussels Airlines: luchtvaartmaatschappij
  10. UCB: farmaciebedrijf

Het is opmerkelijk dat de rangschikking over het voorbije decennium weinig verschilt met die van 2010. Wel duiken er vier nieuwe bedrijven op, zoals DEME, Mediahuis, Brussels Airlines en UCB. Zeven van de tien topbedrijven zijn Belgisch of van Belgische oorsprong. Tien jaar geleden waren dat er maar drie.

Employer branding

Randstad voerde het onderzoek in januari uit bij 12.000 mensen. Dat was nog een eindje voor de uitbraak van het coronavirus. Volgens Randstad zijn de gevolgen van de gezondheidscrisis nog niet in te schatten, al voorspelt arbeidsmarktdeskundige Jan Denys wel een grote impact op de ‘employer brands’, dat is het imago van een bedrijf tegenover (toekomstige) werknemers.

‘Na de financiële crisis in 2008 moesten de bedrijven ook al aan aantrekkelijkheid inleveren’, zegt Denys. ‘Niet alleen de werkzekerheid ging erop achteruit, maar ook de scores voor werksfeer, loon, jobinhoud, toekomstmogelijkheden, zorg voor milieu en maatschappij. Bedrijven hebben momenteel veel katten te geselen, maar ze kunnen het zich niet veroorloven om hun employer brand links te laten liggen.’

Meer