Dit is het geheim achter het succes van IKEA

IKEA ziet er overal hetzelfde uit, en mag zichzelf één van de grootste meubelwinkels ter wereld noemen. De recent overleden oprichter had dan ook een duidelijke visie op hoe IKEA moest uitgebouwd worden en hij deelde die ook met zijn personeel. Dit zijn de negen regels voor elke IKEA-onderneming.

1. Producten van IKEA staan centraal

Ingvar Kamprad is vastberaden dat de producten van IKEA centraal moeten staan. Die moeten functioneel zijn en tegen extreem lage prijzen verkocht worden. Geen overdreven veel designelementen en eenvoudige meubels, is de boodschap. 

2. Enthousiasme is belangrijk


© iStock

“De ware IKEA-gedachte is nog altijd gestoeld op ons enthousiasme, voortkomend uit ons streven naar vernieuwing, ons kostenbewustzijn, onze bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen en te helpen”, zegt Kamprad in een brief naar zijn werknemers, waarin hij de negen regels uitlegt. Het is belangrijk voor Kamprad dat werknemers hun job graag doen.  

3. Ja, winst is ook belangrijk

Kamprad vindt dat IKEA winst moet maken, wat logisch is. Hij heeft wel een andere visie omtrent de winstgeving: geen geld, geen nieuwe meubels en dus geen aanbieding van een goede manier van leven aan de klanten. 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.