Zoals bekend, hervormt Wallonië zijn autofiscaliteit. ‘Hervormen’ is een groot woord, want alleen de belasting op inverkeerstelling wordt aangepast. De nieuwe berekening wil kleinere en minder vervuilende auto’s bevoordelen. De jaarlijkse verkeersbelasting verandert echter niet en blijft gebaseerd op de fiscale pk’s van het voertuig. Met andere woorden: de regering levert half werk.De nieuwe berekeningsmethode introduceert extra parameters, waaronder het gewicht van de auto. Het doel is om de steeds talrijker wordende SUV’s zwaarder te belasten. Maar door dit criterium te gebruiken, bestraft de Waalse overheid ook gezinswagens zoals monovolumes en… elektrische auto’s, die per definitie zwaarder zijn. Is dat niet contraproductief? Absoluut.Toch aangepastDe nieuwe regering heeft de formule van de vorige legislatuur aangepast, die nóg zwaarder zou uitvallen. Onze collega’s van La Dernière Heure hebben de berekening toegepast volgens de nieuwe formule: TMC = MB x (CO2/115) x (MMA / 1838) x C. ‘MB’ staat voor de oude berekeningsmethode (op basis van het vermogen van de auto) en ‘C’ komt overeen met een CO2-coëfficiënt. Bij deze laatste factor geldt voor een elektrische stadswagen een waarde van 0,01, bij een elektrische middenklasser 0,1 en bij een elektrische gezinswagen 0,18. Voor sport- of luxewagens (inclusief de elektrische auto’s) is dat coëfficiënt 0,26, voor hybrides 0,8 en voor andere motoren (benzine, diesel, CNG en dergelijke) 1.
Volgens de berekeningen van onze collega’s verschilt het bedrag van de TMC (het equivalent van de BIV in Vlaanderen) niet veel voor kleine voertuigen. Voor een Dacia Sandero met een benzinemotor van 67 kW bedraagt de inschrijvingstaks bijvoorbeeld 58,1 euro (tegenover respectievelijk 61,5 euro en 307 euro in Brussel en Vlaanderen). Een benzine Duster, die niet bijzonder zwaar is, wordt ook ontzien, net als middenklasse dieselwagens (VW Golf, Audi A3 enzovoort) (85 kW) waarvoor de belasting stijgt van 123 naar 136 euro. Dat is aanvaardbaar. Hetzelfde geldt voor tweeliter diesels in dit gamma, waar de belasting niet veel hoger is, namelijk 520 of 550 euro, tegenover 495 euro vroeger.Elektrische auto’s zwaarder belast, maar minder ergEigenaars van bepaalde autotypes zullen de aangepaste belasting stevig voelen. Zo wordt een Audi Q4 e-tron voortaan 1.291,30 euro belast bij de inschrijving, tegenover 61,50 euro nu (nog altijd in Brussel) en 0 euro in Vlaanderen. Dat is een behoorlijke stijging, ook al is de correctiefactor herzien en is de situatie ‘minder erg’ dan onder het voorgestelde belastingsysteem van de vorige regering, die dit bedrag wilde verhogen tot 1.865,20 euro.Hetzelfde geldt voor een Hyundai Ioniq 6, waarvan de belasting op inverkeerstelling stijgt naar 1.223,30 euro op 1 juli 2025 (in plaats van 1.767 euro onder de oude hervorming). Tesla-liefhebbers (die blijkbaar steeds minder talrijk zijn volgens de verkoopcijfers) worden hard getroffen: de eigenaar van een Model 3 (188 kW) moet 1.099,50 euro betalen (1.588,20 euro met de hervorming van Philippe Henry) tegenover 61,50 euro op dit moment. Idem dito voor een Model Y met hetzelfde vermogen: voortaan 1.167,50 euro, wat bijna twintig keer meer is dan vroeger.
Met een correctiefactor van 1 blijven de belastingen voor benzine- en dieselmodellen identiek aan die van de hervorming van de vorige regering. Met andere woorden, ze zullen in de meeste gevallen duurder zijn, en vooral veel duurder dan in Vlaanderen. Zo zal de prijs van plug-inhybrides binnenkort oplopen tot 1.000 euro, tegenover slechts 54,78 euro in Vlaanderen. Het is duidelijk dat leasingmaatschappijen in de toekomst niet meer voor Wallonië zullen kiezen. Nieuwe kopers die na 30 juni 2025 hun auto krijgen, moeten rekening houden met deze andere berekening, want die zal een grote impact hebben op hun budget.