Ondanks goede resultaten verhoogt Disney+ de prijs van zijn abonnementen

Streamingplatformen worden geconfronteerd met allerlei moeilijkheden door een onzekere context. Dit zorgt ervoor dat sommigen, zoals Disney+, ervoor kiezen om de prijzen te verhogen om hierop in te spelen.

In het nieuws: Disney kondigt een prijsverhoging aan voor zijn streamingdiensten.

  • De platformen Disney+, Hulu en ESPN+ vallen onder deze beslissing.
  • Voorlopig geldt deze prijsverhoging alleen voor Amerikaanse klanten van het platform.
  • Vanaf 17 oktober zullen Amerikaanse abonnees 2 dollar meer per maand moeten betalen voor hun Disney+-abonnement.
    • Het abonnement met advertenties zal stijgen naar 9,99 dollar in plaats van de eerdere 7,99 dollar, terwijl het advertentievrije abonnement 15,99 dollar zal kosten in plaats van de huidige 13,99 dollar.
    • Voor Hulu en ESPN+ variëren de verhogingen tussen 1 en 2 dollar, afhankelijk van het abonnement.
  • In sommige gevallen betekent dit een prijsstijging van wel 25%.

Komt dit ook naar België?

Voorlopig heeft het bedrijf nog niet aangegeven of het van plan is deze prijsverhoging uit te breiden naar alle markten waarop het actief is. Er is echter een grote kans dat dit op een bepaald moment zal gebeuren.

Terugblik: in het verleden, wanneer de Amerikaanse groep zijn prijzen van Disney+ in de Verenigde Staten verhoogde, deed het dit ook op zijn andere markten. Het is nu afwachten of en wanneer Disney voor deze oplossing kiest om zijn positie veilig te stellen.

Goede resultaten, maar een onzekere context

Disney heeft een positief derde fiscaal kwartaal geboekt, met een omzet van 23,2 miljard dollar (waarvan 3,1 miljard dollar winst, een lichte daling), een stijging ten opzichte van de 22,3 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar.

  • Een goed resultaat waaraan zijn streamingactiviteiten hebben bijgedragen. De video-on-demand diensten van het bedrijf boekten hun eerste winst, en dat eerder dan verwacht.
  • De streamingtak van Disney noteerde een operationele winst van 47 miljoen dollar, tegenover een verlies van 512 miljoen dollar voor de overeenkomstige periode in 2023.

Dus, hoe rechtvaardigt het bedrijf de beslissing om de prijzen van zijn streamingplatformen te verhogen? De instabiliteit van de markt.

  • Alle streamingdiensten worden geconfronteerd met een instabiele markt, beïnvloed door een snel veranderend consumentengedrag, evenals door een steeds competitiever wordende markt.
    • Aanpassen vereist grote investeringen.
  • De operationele kosten stijgen voor het bedrijf, wat de inkomsten drukt.
  • De vakbondsbewegingen in Hollywood zetten druk op streamingbedrijven.