Disney kondigt herstructurering aan en schrapt 7.000 banen

Veel prominente Amerikaanse techbedrijven hebben de afgelopen weken flinke bezuinigingen aangekondigd, gekoppeld aan grote personeelsinkrimpingen, na een slecht boekjaar 2022. Nu blijkt dat ook de entertainmentsector niet buiten schot blijft.

In het nieuws: Disney kondigde woensdagavond een ambitieus herstructureringsplan aan. Het doel van het plan is om kosten te besparen, tegen elke prijs.

  • Het bedrijf zal 7.000 banen schrappen en is van plan zijn kosten met 5,5 miljard dollar te verlagen, waaronder 3 miljard dollar aan besparingen op producties van zijn streamingdiensten.
  • Dit betekent een inkrimping van het personeelsbestand met ongeveer 3 procent. Het bedrijf telt 220.000 werknemers, waarvan ongeveer 166.000 in de VS en zo’n 54.000 in het buitenland.
  • Disney zal ook een reorganisatie doorvoeren en het bedrijf opdelen in drie divisies: Entertainment, waar de streamingactiviteiten onder vallen, ESPN, en de eenheid Parken, Belevenissen en Producten.

Een aankondiging gekoppeld aan de kwartaalcijfers van het bedrijf

  • De kwartaalcijfers van Disney waren beter dan verwacht: de lineaire televisie eenheid (tv-kanalen zoals Disney Channel, Fox en Nat Geo) en de direct-to-consumer eenheid (Hulu en ESPN+) van het bedrijf hadden het moeilijk, aldus CNBC, maar de themaparken boekten een aanzienlijke jaar-op-jaar groei.
  • Het totale aantal Disney+ abonnementen bereikte daarnaast 161,8 miljoen, vergeleken met de verwachte 161,1 miljoen.
  • De omzet van Disney bedroeg 23,51 miljard dollar, vergeleken met de verwachte 23,37 miljard dollar, volgens financieel analist Refinitiv. Het aandeel van Disney noteert voorbeurs ruim 6 procent in de plus.

Terugkeer van Bob Iger

Deze ingrijpende herstructurering van een van de meest iconische bedrijven in het Amerikaanse bedrijfsleven is onlosmakelijk verbonden met de terugkeer van Bob Iger als CEO. Iger wordt vaak aangeprezen als de man die “een bedrijf dat onder druk stond en geplaagd werd door interne conflicten, omvormde en nieuw leven inblies”.

“Wij geloven dat het werk dat we doen om ons bedrijf opnieuw vorm te geven rondom creativiteit, terwijl we de kosten verlagen, zal leiden tot een duurzame groei en winstgevendheid voor onze streaming-activiteiten, ons beter zal positioneren om toekomstige verstoringen en wereldwijde economische uitdagingen het hoofd te bieden, en waarde zal opleveren voor onze aandeelhouders”.

Bob Iger

(fjc/ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.