De aanslepende coronapandemie dwingt Disney om de releasestrategie voor hun aankomende films te herbekijken. Daarbij ook nieuws over enkele grote en langverwachte aankomende titels.
Cruella – met Emma Stone in de hoofdrol – heeft een releasedatum op 28 mei gekregen. De film zal tegelijkertijd in de bioscopen verschijnen en op Disney+ met meerprijs voor abonnees. In de Verenigde Staten is die meerprijs vastgesteld op 30 dollar. In Europa is dat 21,99 euro. Voor de nieuwe Disney-film Raya And The Last Dragon werd dezelfde strategie gebruikt en dat blijkt een succes te zijn.
Ook de aankomende Marvel-film Black Widow zal op deze manier uitgebracht worden. De release van de film is wel twee maanden achteruit geduwd, naar 9 juli. Doctor Strange-film Shang-Chi And The Legend Of The Ten Rings springt daardoor naar 3 september. Black Widow zal uiteindelijk meer dan een jaar na zijn oorspronkelijke releasedatum pas verschijnen.
Aangezien het nog zeer onduidelijk is wanneer de Belgische cinema’s zullen openen, kunnen we op dit moment ook niet inschatten wat dit nieuws betekent voor de Belgische zalen en of de films daar ook te zien zullen zijn.
De nieuwe Pixar
De nieuwe Pixar-film Luca zal de cinema’s overslaan. In navolging van Soul verschijnt Luca enkel en alleen op Disney+, op 18 juni. Luca gaat over een jongen die aan de Italiaanse Rivièra woont. Het is zomer en Luca ontmoet een andere jongen die zijn nieuwe beste vriend wordt. Samen beleven ze een hoop mooie avonturen. De jongen brengt echter ook een diepgeworteld geheim met zich mee, want hij is stiekem een zeemonster die in een onderwaterwereld woont. Een onderwaterwereld die zich vlakbij het wateroppervlak bevindt.
Andere films die opgeschoven worden is The King’s Man, de prequel van The Kingsman: The Secret Service. Die heeft nu een releasedatum net voor kerst, op 22 december. Deep Water, een nieuwe film met Ben Affleck, zal pas in 2022 verschijnen, op 14 januari. Murder On The Orient Express van Kenneth Branagh moet wachten tot 11 februari.
‘Flexibele’ strategie in ‘dynamische’ markt
In een toelichting geeft Disney aan dat het best kan dat er in de toekomst nog wijzigingen in hun releasestrategie zullen plaatsvinden. Ze willen hiermee naar eigen zeggen de consument de keuze geven over hoe en waar ze hun film bekijken. Disney wil een “flexibele” distributiestrategie volgen in een “dynamische markt”. Voor elke film wil het bedrijf dus naar “de beste optie” kijken om een bepaalde film aan te bieden.