Disney helpt speelgoedfabrikant Hasbro er weer bovenop

Hasbro kon goede resultaten voorleggen in het vierde kwartaal van 2019, onder meer door het succes van ‘Star Wars’- en ‘Frozen 2’-figuurtjes.

Het bedrijf boekte een omzet van 1,43 miljard dollar in het vierde kwartaal. Dat is een stijging van 3 procent tegenover vorig jaar, maar wel net onder de analistenverwachtingen van 1,44 miljard. De brutobedrijfswinst kwam uit op 275,7 miljoen, een stijging van 15 procent en ver boven de verwachting van 225,2 miljoen.

Anna en Elsa

Hasbro zegt zelf dat het zijn goede cijfers te danken heeft aan een sterke verkoop tijdens de feestdagen, maar ook aan de populariteit van ‘Star Wars’ en ‘Frozen’. In november kwam het tweede deel van de kinderfilm Frozen in de zalen en in december de nieuwste Star Wars ‘The Rise of Skywalker’. Dat zette een hefboom op de verkoop van figuurtjes van Anakin Skywalker en knuffels van Anna en Elsa uit Frozen.

De speelgoedmaker rondde eind 2019 ook zijn overname van het productiebedrijf Entertainment One af, waardoor het toegang krijgt tot onder meer ‘Peppa Pig’ en ‘The Walking Dead’. Dat geeft Hasbro munitie voor groei in zijn entertainmentdivisie. In heel 2019 groeide de omzet van die divisie met 22 procent, de winst steeg met maar liefst 242 procent.

Debacle

De sterke resultaten komen gelegen na het debacle in het derde kwartaal, waarin de winst 20 procent lager uitkwam door de handelsspanningen. Het aandeel daalde daarop ook tot 12 procent.

Dinsdag opende het aandeel 7 procent hoger, maar het daalde al snel naar rond de 1 procent.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.