Het Amerikaanse sportmerk Nike gelooft er sterk in dat digitale verkoop het nieuwe normaal wordt. Tijdens het recentste kwartaal steeg de omzet langs die weg met 82 procent, wat de teruglopende fysieke verkoop ruimschoots compenseert.
In juni gaf het bedrijf nog toe dat het sterk te lijden had onder de coronacrisis. Nike realiseerde in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet van 6,3 miljard dollar, wat overeenkwam met een daling van 38 procent op jaarbasis. Een sterke toename van de online verkopen bracht soelaas, want die inkomstenbron steeg met 75 procent.
Nike gaat nu verder op dat elan, want de digitale verkoop steeg opnieuw met 82 procent. Topman John Donahoe spreekt al van een permanente trend. ‘We weten dat digitaal de nieuwe norm is. De consument is digitaal geaard en dat zal niet snel verdwijnen’, zegt de Amerikaanse CEO.
Herstructurering
Het sportmerk zet al langer in op directe verkoop aan de klant. Nike schroefde het aantal winkels en fysieke verkooppunten in het verleden gevoelig terug en probeert zich aan te passen aan de nieuwe realiteit door zich meer te concentreren op online verkoop en wil zijn magazijnen daarop afstemmen.
Eind juli startte Nike een herstructurering op waarbij het hoger kader door elkaar geschud werd en enkele personeelsleden afgedankt werden. De bedoeling was om een besparing van 200 tot 250 miljoen dollar te creëren. Nike beschikt wereldwijd over zo’n 76.700 werknemers, een hoop magazijnen en iets meer dan 1.100 winkels.