Vier op tien medewerkers van internationale bedrijven zijn niet altijd up-to-date met digitale toepassingen. Dat blijkt uit onderzoek van SD Worx. Business AM vroeg aan Tom Wouters, Chief Product Officer bij SD Worx, wat bedrijven daaraan kunnen doen.
Beluister hier het volledige gesprek met Tom Wouters:
De essentie: Door het gebruik van veel verschillende digitale toepassingen, raken medewerkers verward. Het juist integreren van die verschillende tools is een dringende taak voor de werkgever, vindt Wouters.
- “Medewerkers moeten veel transacties doen, zoals afwezigheden aanvragen, persoonlijke gegevens aanpassen… Daarvoor gebruiken ze verschillende tools. En die tools zijn niet altijd even goed geïntegreerd met elkaar. Waardoor medewerkers het moeilijk vinden om al die gegevens up-to-date te houden en dat in de juiste omgeving te doen”, aldus Wouters.
- “Niet elke onderneming investeert even goed in het integreren van die verschillende toepassingen. Medewerkers hebben daardoor de indruk dat het allemaal eilandjes op zichzelf zijn en dat zij die dingen allemaal op aparte omgevingen moeten doen. Moesten ondernemingen zich iets meer aantrekken van die integratie en iets meer moeite en energie steken in het makkelijk laten doorgroeien van gegevens van de ene naar de andere toepassing, dan zou dat probleem zich niet voordoen.”
Winst halen uit integratie
- Wouters ziet twee manieren voor bedrijven om winst te halen uit een betere integratie. “Je genereert minder frictie bij je medewerkers voor de dingen die zij dagelijks moeten doen. Ze hebben zo meer engagement jegens hun huidige werkgever. Daarnaast zit er ook echte efficiëntie in administratieve taken die een medewerker moet doen, zodat die niet bezig is met transacties die meer tijd vergen dan de core business.”
- “Bedienden beschikken over digitale toepassingen die iets meer geïntegreerd zijn. Mensen die in een fabriek werken, hebben niet altijd evenveel toegang tot de computer. Maar de laatste twee, drie jaar is er een inhaalbeweging bezig. Wat ook zo zou moeten zijn.” (nd)

