Diet Coke verdrijft Pepsi-Cola van tweede plaats Amerikaanse frisdrankenmarkt

Voor het eerst in de geschiedenis staan 2 dranken van Coca-Cola op plaats 1 en 2 van de Amerikaanse frisdrankenmarkt. Diet Coke (in Europa beter bekend als Coca-Cola Light) staat nu met 927 miljoen verkochte kratten of 9,9% marktaandeel op een tweede plaats, voor Pepsi-Cola, dat 892 miljoen kratten verkocht, goed voor een marktaandeel van 9,5%. Dat betekent voor Pepsi in vergelijking met een jaar eerder wel een spectaculaire daling met 4,8%.

Het marktaandeel reguliere Coca Cola blijft met 1,6 miljard kratten of 17% marktaandeel ongenaakbaar.

De top 10 van best verkochte frisdranken ziet er in de VS als volgt uit:

1. Coke
2. Diet Coke
3. Pepsi-Cola
4. Mountain Dew
5. Dr Pepper
6. Sprite
7. Diet Pepsi
8. Diet Mountain Dew
9. Diet Dr Pepper
10. Fanta

Vrijwel alle frisdrankmerken in de VS zagen hun verkoop voor het zesde opeenvolgende jaar afkalven. Consumenten kiezen steeds vaker voor gezondere alternatieven zoals fruitsap en thee. De goede cijfers van Diet Coke zijn daarvan een logisch gevolg: Amerikanen denken dat Diet Coke gezonder is.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.