Diamanten worden steeds goedkoper ondanks groeiende Amerikaanse markt

Diamanten kopen kost steeds minder geld en dat terwijl de vraag naar de edelstenen gestegen is.

Crisis in de diamantsector: de winsten voor slijpers en groothandelaars slinken zienderogen. Nochtans is de markt voor diamanten niet gekrompen. Amerikanen kopen alvast meer edelstenen dan vijf jaar geleden.

De vraag naar diamanten steeg het laatste jaar alleen al met 4,5 procent. Dat is goed voor 36 miljard dollar aan diamanten in de Verenigde Staten. Sinds 2014 is de prijs van die diamanten echter in vrije val. Vooral voor de slijpers is de situatie onhoudbaar geworden, omdat groothandelaars zoals De Beers vasthouden aan hun prijs.

Zelfs De Beers, topproducent van diamanten, bezwijkt intussen echter onder de druk. De diamantmijner zag zijn vaste klanten afhaken en moest vorige week voor het eerst in jaren de prijs met vijf procent doen zakken.

Diamanten van Tiffany

Niet alle diamanten worden goedkoper: grote namen als Bulgari of Tiffany blijven bij de prijs. Voor de leek is een merk dan ook bijna de enige manier om het verschil in kwaliteit te zien. Die merken zijn echter goed voor slechts 30 procent van de markt.

Diamanten kopen kost steeds minder geld.
Diamanten kopen kost steeds minder geld.

Kleinere diamantverkopers kijken naar de 4 Cs van de diamanthandel: carat, color, clarity en cut. Zij kunnen rustig de schommelingen in marktwaarde op globale schaal afwachten als die bij de tussenhandelaars goedkoper staat. Zeker in de categorie van de kleinere stenen is er dan ook nog een overaanbod. Met andere woorden: de kleine handelaars bepalen de prijs.

Kunstmatige diamanten

Dat zorgt voor een onevenwicht: de vraag naar diamant is helemaal niet gedaald, maar de prijs in de winkel wel. Daar komt nog bij dat de natuurlijke diamant concurrentie krijgt van de synthetische variant.

Vroeger was een zirkoon of andere valse steen onbespreekbaar als juweel. Nieuwe, synthetische diamanten zijn echter van hoge kwaliteit. Die dragen bij tot het overaanbod.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.