Diamant verliest wereldwijd glans, Antwerpen deelt in de klappen

2019 was een moeilijk jaar voor de Antwerpse diamantsector. De terugval maakt deel uit van een wereldwijde trend.

Antwerpen verhandelde in totaal voor 37 miljard dollar aan ruwe en geslepen diamanten, 20 procent minder dan het jaar ervoor en vergelijkbaar met het niveau tijdens de financiële crisis in 2009 en 2010. Diamantkoepel Antwerp World Diamond Centre verwacht geen verbetering in 2020, maar een herstel vanaf 2021.

De volledige sector, van mijnproducenten, over diamantbewerkers en diamanthandelaars tot en met juweliers zagen hun handelscijfers het voorbije jaar dalen. ‘Geopolitieke instabiliteit wakkert economische onrust aan, wat het consumentenvertrouwen doet dalen’, zegt Ari Epstein, CEO van het AWDC.

Het probleem is volgens Epstein dat het aanbod groter is dan de vraag. ‘Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de geopolitieke onrust tussen grootmachten zoals de Verenigde Staten en China en de onrust in Hong Kong, de belangrijkste afzetmarkten voor geslepen diamant.’ Omdat diamantairs eerst hun voorraden willen wegwerken vooraleer ze nieuwe ruwe diamanten aankopen, daalt ook die handel.

De Beers

De verkoop van ruwe diamant – de markt waarvan Antwerpen het centrum van de wereld is – kreeg de zwaarste klappen. Zo werd voor een totaal van 184 miljoen karaat ter waarde van 17,2 miljard dollar verhandeld, wat een daling van 26 procent inhoudt ten opzichte van 2018. De grootste diamantproducenten De Beers en Alrosa verlaagden dan ook hun productie vanwege de krimpende vraag.

De handel in geslepen diamant daalde met 13 procent.

Ook voor 2020 anticipeert het AWDC een moeizaam jaar voor de diamantsector. Daarna verwacht Epstein verbetering: ‘De geschiedenis leert ons dat een herstel meestal binnen 1 à 2 jaar volgt.’ Hij wijst ook op een onderzoek van het consultancybureau Bain & Company, dat in 2021 een wereldwijd stijgende koopkracht voorspelt.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.