Diageo aangeklaagd wegens vermeende misleiding van consumenten over de inhoud van tequila

Diageo aangeklaagd wegens vermeende misleiding van consumenten over de inhoud van tequila
Foto @Pexels – Ayberk Mirza

Key takeaways

  • Diageo wordt ervan beschuldigd consumenten te misleiden over de agave-inhoud van haar tequilamerken, waaronder Casamigos en Don Julio.
  • De rechtszaak beweert dat onafhankelijke onderzoeken significante hoeveelheden rietalcohol of andere niet-agave ingrediënten in deze Tequila’s hebben onthuld.
  • De aanklagers beweren dat als ze dit hadden geweten, ze de producten helemaal niet zouden hebben gekocht of aanzienlijk minder zouden hebben betaald.

Rechtszaak beschuldigt Diageo van misleiding van consumenten

Er is een groepsgeding aangespannen tegen Diageo North America, waarin het bedrijf ervan beschuldigd wordt consumenten te misleiden over de agave-inhoud van zijn tequilamerken. De aanklagers, waaronder een mixoloog, een inwoner van New Jersey en een Japans restaurant, beweren dat ze hoge prijzen hebben betaald voor tequila’s zoals Casamigos en Don Julio, in de overtuiging dat deze 100 procent agave zijn, om er vervolgens achter te komen dat ze andere alcoholen kunnen bevatten.

Misleidende marketing

De rechtszaak beweert dat de marketing van Diageo misleidend is, met het argument dat onafhankelijke onderzoeken de aanwezigheid van aanzienlijke hoeveelheden rietalcohol of andere niet-agave ingrediënten in deze Tequila’s hebben aangetoond. Als de aanklagers dit hadden geweten, zouden ze de producten helemaal niet hebben gekocht of aanzienlijk minder hebben betaald.

De rechtszaak beweert verder dat Casamigos en Don Julio niet voldoen aan de wettelijke normen in de VS of Mexico om als “100 procent agave” geclassificeerd te worden. De eisers, die de status van class action voor kopers in New York en New Jersey nastreven, eisen een schadevergoeding van meer dan 5 miljoen dollar en een verbod op de vermeende valse reclame van Diageo.

Industriële waarnemers uiten bezorgdheid

Hoewel Diageo de flessen Casamigos labelt als “Tequila 100 procent Agave Azul” en Don Julio als “100 procent de Agave,” wijst de rechtszaak op de bezorgdheid die is geuit door waarnemers in de industrie over de wijdverspreide vervalsing van geëxporteerde Tequila. Deze zorgen omvatten rapporten van agaveboeren die protesteren tegen het lakse toezicht en beschuldigingen dat sommige producenten, mogelijk met de betrokkenheid van regelgevende ambtenaren, niet-agave alcoholen mengen in Tequila die als “100 procent agave” wordt geëtiketteerd.

Verdediging tegen de rechtszaak

Ter ondersteuning van hun beweringen citeren de aanklagers laboratoriumtests, waarnemingen ter plaatse en het gebruik van Nucleaire Magnetische Resonantie testen door de Additive Free Alliance om dergelijke vervalsingen op te sporen. In reactie op de rechtszaak verklaarde een woordvoerder van Diageo dat de beweringen ongegrond zijn en beloofde het bedrijf krachtig te verdedigen in de rechtszaal.

De kwestie van transparantie en het gebruik van additieven blijft een twistpunt binnen de Tequila-industrie.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00