De retailsector kreeg het in 2020 zwaar te verduren door de coronacrisis. Maar dat neemt niet weg dat enkele internationale ketens alsnog hun zinnen hebben gezet op ons land.
De Franstalige nieuwssite La Dernière Heure heeft een overzicht gemaakt van ketens die (mogelijks) plannen hebben om naar ons land te komen. De site heeft het onder meer over Miniso, Monoprix en Eat Salad.
Monoprix
Monoprix zal misschien niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. Het is een onderdeel van de Franse groep Casino dat zich toespitst op stadssupermarktens en gemakswinkels.
De retailer opende onlangs nog een 5.000 vierkante meter grote flagshipstore in het centrum van Parijs. Die winkel werd opgericht met als doel een winkelbezoek zo aangenaam mogelijk te doen verlopen dankzij allerhande technologische snuifjes, zoals een nieuw type geconnecteerde winkelkar.
De winkelketen telt vandaag zo’n 800 winkels in Frankrijk met uiteenlopende formules, waaronder biowinkels. Monoprix wil de verkoopcijfers verdubbelen tegen 2030 en wil daarom zijn positie binnen Europa versterken. De keten heeft plannen om winkels te openen in onder meer België, Duitsland, Spanje, Nederland en Portugal.
Miniso
Miniso is een Chinese winkelketen met 4.200 verkooppunten in 80 landen. De keten wil nu ook haar positie in Europa versterken. Zo opende Miniso vorig jaar al een winkel in Frankrijk en twee winkels in Nederland. Michiel Witteveen, de eigenaar van Blokker, heeft de rechten voor de Nederlandse filialen van de keten gekocht. Bij onze zuiderburen zijn de winkels in handen van Ariel Wizman, een Franse journalist en acteur.
De uitbreidingshonger van Miniso is hoe dan ook nog niet gestild. De keten wil de komende 5 jaar zo’n 150 filialen openen. Het lijkt dan ook slechts een kwestie van tijd vooraleer Miniso naar ons land komt.
De Chinese winkel lijkt op het eerste gezicht de concurrentie aan te gaan met Hema. De keten verkoopt onder meer huisbenodigdheden, gezondheids- en schoonheidsproducten. Interessant weetje: 80 procent van de 3.500 producten die Miniso aanbiedt kost minder dan 10 euro.
Eat Salad
We letten meer en meer op wat wij eten en bepaalde winkelketens spelen daar slim op in. Eat Salad is daar één van. De Franse slaatjesspecialist heeft plannen om naar ons land komen.
Wie Eat Salad bezoekt kan zelf een slaatje samenstellen en heeft daarbij de keuze uit onder meer 11 basiskeuzes, 38 ingrediënten en 8 huisgemaakte sausjes. De in 2015 opgerichte fastfoodketen heeft al 41 vestigingen, waarvan 38 franchiseverkooppunten. Voor de uitbreiding naar ons land is de keten op zoek naar franchisenemers.
Body’Minute
De Franse schoonheidsketen Body’Minute is al meer dan 20 jaar actief en telt intussen 500 schoonheidsinstituten, 4 miljoen klanten en 400.000 abonnees. De keten is aan een stevige opmars bezig met jaarlijks 30 nieuwe openingen. Binnenkort zal Body’Minute ook opduiken in onze contreien.
De schoonheidsketen wil, na een mislukte poging in 2013, opnieuw naar België komen. De keten is daarom op zoek naar franchisenemers in ons land.
VkusVill
VkusVill is een Russische supermarktketen die na het succes in Rusland ook elders in de wereld winkels wil openen. In 2020 werd de eerste buitenlandse vestiging in Nederland geopend. Op dit moment telt VkusVill zo’n 1.200 winkels.
De oprichter Andrej Krivenko gaf vorig jaar al aan dat hij plannen heeft om ook winkels te openen in Frankrijk en China. Voor ons land zijn er nog geen concrete plannen, al liet de keten in 2020 weten dat het ook op zoek is naar Belgisch personeel.
Lees ook: