Een aantal franchisers van de Belgische supermarktketen Delhaize, onderdeel van het Nederlandse Ahold Delhaize, test een robot. Deze moet de klanten in de winkels helpen. Sommige ondernemers zijn enthousiast, anderen klagen dat hij in de weg staat of vaak vastloopt. Zien we ze straks vaker terug?
“Hij loopt heel vaak vast, ook nu staat hij al weer vier dagen stil, we gaan niet verder met de test”, zegt Ann-Sophie de Clercq, franchisenemer van supermarktketen Delhaize in het Vlaamse Lovendegem. Ze heeft het over robot Robbie. Dat is een robot waarmee negen franchisers van Delhaize in België een test doen.
Het was de bedoeling dat Robbie je de weg wijst in de winkel. Als je snel een pak spaghetti wilt, dan tik je dat in op het scherm van Robbie, en hij rolt voor je uit, naar het gangpad en het schap waar de spaghetti ligt. Zo hoef je je niet wezenloos te zoeken.
Lyrisch
Andere franchisers zijn wél enthousiast over Robbie. Een collega-franchiser, in een andere plaats, is zelfs lyrisch. De test loopt nu een half jaar en hij gaat er nog wel zes maanden mee door. Volgens de franchiser, die liever niet met zijn naam genoemd wil worden, valt de robot wel eens uit, maar ze kunnen hem vaak zelf weer opstarten.
Ook zit de leverancier van de robots vlakbij, waardoor technici wel eens langskomen om te kijken hoe het met Robbie gaat.
Klanten zijn al gewend aan de robot en vooral kinderen vinden het heel leuk, zegt de franchiser. “Ze achtervolgen hem zelfs door de winkel, dat maakt het voor ouders misschien wel makkelijker om boodschappen te doen.”
Voorraden controleren en advies over wijn
Hij ziet ook nog meer mogelijkheden in de toekomst voor Robbie. Zo kan de robot dan foto’s maken van een schap en zo eventueel constateren dat de voorraad zoals die in het systeem staat niet klopt.
Ook kan de robot je straks advies geven welke wijn bij een bepaald gerecht past, zegt hij. De franchiser denkt eraan in de toekomst nog een robot erbij te nemen, die kun je ook instellen dat hij op bepaalde tijdstippen een bepaalde afdeling schoonmaakt, bijvoorbeeld bij groente en fruit, op een moment waarop het vaak rustig is.
‘Nog geen meerwaarde’
Maar nu zijn de functies nog beperkt. Daarom hoopt bovengenoemde franchiser dat er vanuit het hoofdkantoor van Delhaize in België meer ondersteuning komt. Maar dat lijkt er voorlopig nog niet in te zitten.
“We bekijken elke technologie die op de markt komt, maar robots bieden nu in de winkel nog geen meerwaarde om de service te verbeteren”, zegt woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize. “We zijn nu nog niet bezig met concrete projecten, misschien dat dat in de toekomst mogelijk is.”
Het is in ieder geval geen kwestie van geld, aldus Dekelver. Alle franchisers die hem testen, zeggen overigens dat ze door Robbie niet met minder personeel toekunnen. Het is puur om de service aan klanten te verbeteren.
‘Leuk gadget’
Eelco Hos, zelfstandig retailconsultant, ziet robots niet zo snel op grote schaal in supermarkten verschijnen. “Robots zijn superinteressant om bijvoorbeeld lege schappen te detecteren, of om karretjes te transporteren, of schoon te maken.”
Voor de gastvrijheid vind hij het niet meer dan een leuk gadget. “Wat je in eerste instantie wilt, als klanten een vraag hebben, is persoonlijk contact. Daarin onderscheid je je van online.”
Om een product in de winkel te vinden ziet hij meer in bijvoorbeeld een app op je telefoon. Ook Dirk Mulder, die zich bij ING onder meer richt op detailhandel, ziet robots meer als een ‘gimmick’. En in sommige winkels past een robot eenvoudigweg niet. “De winkel is te klein, hij liep in de weg”, zegt Marc Boret, franchiser van Delhaize in Harelbeke, over Robbie.