Delhaize stopt al na twee jaar met Fresh Atelier

De winkelketen Delhaize trekt de stekker uit zijn stadsconcept Fresh Atelier. De coronacrisis trekt een streep door de steile ambities die het bedrijf in 2018 had.

200 Fresh Ateliers op drie jaar tijd. Dat was het plan toen de eerste winkel in 2018 werd geïntroduceerd in Brussel. Twee jaar later staan er tien winkels en die gaan nu allemaal onder het mes.

‘Dat is inderdaad heel snel’, geeft Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver toe. ‘Maar de impact van corona is dramatisch geweest op het aantal klanten in de winkels.’ Exacte cijfers kan hij niet geven, ‘maar in sommige winkels zagen we zelfs niemand meer’.

Pendelaars

Het Fresh Atelier mikte op pendelaars en mensen die in de stad woonden met een assortiment van salades, soep, broodjes, warme maaltijden en sushi. ‘We zagen bij de lancering echt wel potentieel in de formule, maar we hielden toen uiteraard geen rekening met corona’, zegt Dekelver.

Delhaize verwacht ook niet dat alle klanten plots gaan terugkomen als er een vaccin op de markt is. ‘Covid-19 heeft het winkelgedrag van mensen veranderd en dat zal zeker nog enkele maanden, zo niet jaren het geval zijn. Het is nu dus niet verantwoord om onze expansie voort te zetten. Maar we hebben er veel van geleerd en gebruiken de concepten ook in andere winkels.’

Nieuw concept

Een deel van de winkels wordt omgevormd tot Shop&Go-winkels, een soort van kruidenier in vooral stations, een ander deel verandert in een nieuw concept. ‘Daar kunnen we nog niets over zeggen, maar het zal veel meer aansluiten bij de wensen van de klant’, klinkt het.

De werkgelegenheid zal er niet sterk onder lijden omdat er in Fresh Ateliers maar maximaal drie mensen werken. ‘En de nieuwe winkels hebben ook personeel nodig.’

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20