Supermarktketen Delhaize kondigt aan dat er vanaf volgend jaar 1.800 publieke snellaadpunten (900 laadpalen) komen op de parkings van haar winkels en distributiecentra.
Delhaize zet 1.800 laadpunten voor elektrische wagens

Waarom is dit belangrijk?
Volgens Delhaize ontstaat zo het grootste netwerk van laadpunten binnen de retailsector.De details:
- Elke laadpaal, goed voor een vermogen van 150 kilowatt, heeft langs beide kanten een laadpunt. Dat komt dus neer op 75 kilowatt per laadpunt.
- De 1.800 laadpunten zullen op groene energie werken.
- Voor de installatie van de laadpalen werkt Delhaize samen met de Europese snellaadspecialist Electra, dat 100 miljoen euro investeert in dit project, samen met haar partner EDI (Electric by D’Ieteren).
Praktisch:
- Een gemiddeld winkelbezoek duurt 35 tot 40 minuten. Dat zou voldoende moeten zijn om de elektrische wagen tot 80 procent vol te laden.
- Een laadpunt kan op voorhand vanop afstand gereserveerd worden.
- Betalen kan met bankkaart, oplaadpas of via de Electra-applicatie.
- Het tarief zal “marktconform” zijn.
Klantenwerving:
Het initiatief past in het duurzaamheidsbeleid van Delhaize, onderdeel van de beursgenoteerde groep Ahold Delhaize. Maar er is ook een commerciële kant aan. “Voorbijgangers kunnen een tussenstop maken, volladen en ondertussen misschien nog snel boodschappen doen. Op die manier kunnen we ook nieuwe klanten aantrekken. Mensen die anders niet bij Delhaize winkelen zullen dat nu misschien wel doen”, klinkt het.
Buurtbewoners zullen, ook buiten de openingsuren, gebruik kunnen maken van gewone laadpunten, die trager zijn dan de snellaadpunten.
(as)