De retailsector blijft onder druk staan. Business AM sprak met Stefan Van Rompaey van RetailDetail over de aanhoudende sociale onrust bij Delhaize. Maar ook Colruyt blijft geplaagd door allerlei dochterondernemingen in slechte papieren. Is de modepoot de volgende die verdwijnt, na Dreamland?
Luister hier naar het volledige interview met Stefan Van Rompaey:
De essentie: Bij Delhaize blijven de vakbonden voet bij stuk houden. Ze zijn niet te spreken over hoe het bedrijf direct communiceerde met werknemers. Ook de beloftes over betere arbeidsvoorwaarden veegden ze resoluut van tafel. Colruyt kon dan wel betere resultaten voorleggen. Bepaalde dochterondernemingen blijven het weliswaar moeilijk hebben. Volgens Van Rompaey zou Colruyt beter een aantal merken van de hand doen.
- “Delhaize heeft gisteren bijkomende garanties op tafel gelegd, over het openhouden van de winkels tot zeker eind 2028. Los van het feit of die worden overgenomen door zelfstandigen of niet. Met nog wat bijkomende garanties over het behoud van loon, arbeidsvoorwaarden, overuren… Maar de vakbonden zijn daarover nog niet echt enthousiast. Die willen echt nog fundamenteel praten over dat hele toekomstplan”, legt Van Rompaey uit.
- “De vakbonden geloven niet echt in die garanties en ze zijn ook een beetje boos op Delhaize omdat die nu steeds vaker rechtstreeks communiceert met medewerkers. Daardoor slaan ze de vakbonden over in het sociaal overleg, Dat stellen de vakbonden niet op prijs.”
- De expert benoemt het fundamentele probleem: “Delhaize is een beetje gefrustreerd omdat de vakbonden hen blijven betichten van leugens en het overleg over arbeidsvoorwaarden voor de franchises niet willen voeren. Ze willen dat plan van tafel, ze blijven dat volhouden. Maar Delhaize gaat dat niet doen.”
Kritiek op bedrijfsstrategie Colruyt
- “Colruyt heeft gisteren relatief goed nieuws bekendgemaakt, namelijk dat het boekjaar toch iets minder rampzalig zal uitdraaien dan aanvankelijk gevreesd. In een aantal afdelingen hebben ze de afgelopen weken extra geld gepompt. Voor Colruyt is dat het bewijs dat ze wel degelijk geloven in de toekomst van die divisies”, zegt Van Rompaey. “En het gaat dan onder andere om Cru, de modepoot met ZEB, en Point Carré en Newpharma, de online apotheek.”
- “De aandeelhouders hebben al veel langer kritiek op de bedrijfsstrategie van Colruyt als groep. Omdat ze te veel verschillende dingen zouden doen. Vorig jaar was er een meeting om die strategie uit te leggen. Dat heeft niet iedereen helemaal overtuigd. De vraag is dus of Colruyt nu verdere stappen gaat zetten. Met de verkoop van Dreamland is een eerste stap gezet.”
- “Gezondheid is voor Colruyt altijd heel belangrijk geweest. Er is ook een voor de hand liggende synergie met voeding, dus dat zie ik wel zitten. Je zou kunnen zeggen dat een fitnessketen en een fietsenwinkelketen ook nog een link hebben met gezondheid. Maar of mode de toekomst is voor de Colruyt Group, daar zijn wel vragen over”, besluit de retailexpert.
(ns)