Key takeaways
- Decathlon wil tegen 2027 60 nieuwe winkels openen in Duitsland en daarbij tot 3.000 nieuwe banen creëren.
- Ondanks een uitdagend consumentenklimaat steeg de omzet van Decathlon in Duitsland vorig jaar met 2,1 procent tot 1,17 miljard euro.
- Het bedrijf is van plan om dit boekjaar 57 miljoen euro te investeren in expansie-inspanningen en streeft ernaar om binnen een straal van 20 minuten van elke klant in heel Duitsland een winkel te hebben.
De sportretailer Decathlon plant de komende jaren een aanzienlijke groei. Tegen 2027 willen ze 60 nieuwe winkels openen, waarvan vele in stadscentra.
Ondanks een uitdagend consumentenklimaat vorig jaar, zag Decathlon de omzet in Duitsland licht stijgen tot 1,17 miljard euro – een stijging van 2,1 procent ten opzichte van 2023. Met name de segmenten fietsen en teamsporten presteerden sterk. Ongeveer 74 procent van de omzet werd gegenereerd via fysieke winkels.
Uitbreidingsplannen
De winst kreeg echter een klap. De winst voor belastingen daalde met bijna 30 procent tot 27,3 miljoen euro, wat werd toegeschreven aan de hoge investeringskosten in verband met de uitbreidingsplannen. In november kondigde Decathlon aan tegen 2027 60 extra winkels te willen openen. Vorig jaar investeerde het bedrijf 19 miljoen euro in de modernisering en opening van nieuwe winkels, waardoor het totale aantal winkels in Duitsland op 88 uitkwam.
De strategie van Decathlon is om dichter bij de klanten te komen. Op dit moment heeft het bedrijf voornamelijk grote winkels met een breed assortiment, meestal buiten de stadscentra. In de toekomst zullen er kleinere winkels komen in winkelcentra en voetgangerszones, mogelijk gespecialiseerd in specifieke sporten en inspelend op lokale behoeften. Decathlon is ook van plan om later dit jaar verschillende voormalige Galeria-warenhuislocaties te betrekken.
3.000 nieuwe jobs
De ambitieuze uitbreiding zal naar verwachting tot 3.000 nieuwe banen opleveren, bovenop het bestaande personeelsbestand van meer dan 5.200 werknemers in Duitsland vanaf eind 2024.
Decathlon wil haar omzet dit boekjaar verder verhogen met een groeipercentage dat hoger ligt dan in 2024. Arnaud Sauret, CEO van Decathlon Duitsland, verklaarde: “Onze focus in 2025 ligt op uitbreiding, met het ambitieuze doel om ervoor te zorgen dat klanten in heel Duitsland binnen een straal van 20 minuten toegang hebben tot een van onze winkels.” Het bedrijf is van plan om in 2025 57 miljoen euro te investeren in zijn expansie-inspanningen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!