Decathlon investeert 100 miljoen euro in uitbreiding India

De Franse sportartikelenverkoper Decathlon heeft plannen aangekondigd om de komende vijf jaar 100 miljoen euro te investeren in India om het aantal winkels en de productie in deze belangrijke markt uit te breiden. Het bedrijf, dat in 2009 zijn intrede deed in India, verkoopt een breed assortiment sportaccessoires, van voetballen en yogamatten tot fietsen en trainingsapparatuur.

Decathlon concurreert met internationale merken zoals Nike, Adidas, Puma en lokale Indiase merken op de groeiende sportartikelenmarkt van het land. Volgens schattingen van de sector zal deze markt tussen 2020 en 2027 naar verwachting met 69 procent groeien tot 6,6 miljard dollar.

Uitbreidingsplannen

Decathlon is van plan haar netwerk van winkels in India uit te breiden van de huidige 110 naar 190. Het bedrijf heeft wereldwijd 1.700 winkels en verwacht zijn activiteiten in India de komende drie tot vijf jaar te verdubbelen. 

De omzet van het bedrijf in India steeg in het jaar dat eindigde in maart 2023 met 37 procent tot 39,55 miljard roepies (471 miljoen dollar). Daarmee werd de omzetstijging op groepsniveau van 1,14 procent overtroffen. De uitbreidingsplannen van Decathlon komen op een moment dat de Reliance-groep van miljardair Mukesh Ambani op het punt staat een sportwinkel te lanceren om te concurreren met Decathlon.

Lokale productie

Decathlon maakt momenteel cricketbatjes en de meeste hockeyspullen in India, goed voor 68 procent van de verkoop in het land. Het bedrijf wil dit aandeel vergroten door de productie te lokaliseren om aan de groeiende vraag te voldoen. Sankar Chatterjee, CEO van Decathlon India, heeft verklaard dat het bedrijf ernaar streeft het aandeel lokaal geproduceerde producten dat in India wordt verkocht te verhogen naar 85 procent in 2026.

De uitbreidingsplannen van Decathlon tonen de betrokkenheid van het bedrijf bij de Indiase markt, die naar verwachting de komende jaren een belangrijke prioriteit voor de groep zal blijven.

Key takeaways

• Decathlon investeert 100 miljoen euro in uitbreiding in India
• Het bedrijf wil het aantal winkels uitbreiden van 110 naar 190
• Decathlon wil de verkoop van lokaal gemaakte producten verhogen tot 85 procent in 2026

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.