De vliegende sjeiks: hoe Qatar Airways, Emirates en Etihad de vliegtuigindustrie revolutioneerden

 

Een paar vliegtuigmaatschappijen uit de Perzische Golf zijn de voorbije jaren uitgegroeid tot de meest innovatieve topspelers in de globale luchtvaartindustrie. Tamara Muñoz verklaart op America Economia hoe deze ‘sjeiks’ het luchtruim veroverden.

De meest voor de hand liggende oorzaak is natuurlijk geld. De maatschappijen uit de Golf worden gesteund door hun overheden die bergen petrodollars en peperdure vliegvelden tot hun beschikking stellen. Bij deze maatschappijen en op deze vliegvelden draait alles om luxe. Aangezien de klantenservice ongeëvenaard is nemen de klanten de hoge prijs er graag bij.

  • Emirates heeft mahoniehouten meubels met gouden afwerking, door computers gecontroleerde sofabedden en serveert maaltijden van internationaal vermaarde topchefs. De maatschappij vliegt met 191 vliegtuigen naar 407 bestemmingen en sponsort ook de Londense voetbalclub Arsenal. De huidige CEO is de oom van de voorzitter van het overheidsdepartement voor de luchtvaart in de Verenigde Arabische Emiraten.

  • Qatar Airways sponsort FC Barcelona en heeft een vloot van 116 voornamelijk kleinere vliegtuigen – althans vergeleken met Emirates, dat de grootste vloot van Airbus 380 vliegtuigen in de hele wereld heeft en de voorbije jaren hevig in vlootexpansie investeerde.

  • Etihad Airways is de enige van de drie met een CEO die afkomstig is van buiten de regio (de Australiër James Hogan). Deze maatschappij sponsort de Engelse voetbalclub Manchester City.

De drie ‘Vliegende Sjeiks’ vervoerden in het laatste fiscale jaar ruim 58 miljoen passagiers en zagen hun klantenbestand een groei opmeten van tussen 17 en 30%. Ze breidden hun activiteiten de voorbije jaren vooral uit in Latijns-Amerika, dat ze zien als de belangrijkste groeimarkt voor luxeproducten en diensten.

In het verleden bleken de ‘Sjeiks’ niet geïnteresseerd in allianties, maar nu groeien ze steeds meer naar elkaar toe. Luchtvaartexperts schatten de toekomst van deze luchtvaartmaatschappijen overigens erg rooskleurig in en voorspellen dat ze binnenkort de posities van Air France, British Airways en Lufthansa zullen bedreigen.

Dat de luxe die de drie bieden ongeëvenaard is mag blijken uit onderstaande video. Een Amerikaanse reiziger had iets meer dan 500 euro veil voor een eersteklasreis met Emirates tussen Bangkok en Hong Kong, een vlucht die drie uur duurt. In het filmpje is te zien hoe het er tijdens zo’n vlucht aan toe gaat in ’s werelds grootste vliegtuig, de Airbus 380. Dat daar champagne en lekkers aan te pas kwam wisten we al, dat je kon douchen en een privé bar tot je beschikking krijgt nog niet…

[PICTURE|sitelpic|90×110]