De Nederlandse betalingsverwerker Adyen ontpopte zich tijdens de pandemie tot een van de lievelingen van de financiële markten. Met klanten als eBay en Facebook wist het zijn waarde te viervoudigen tot zo’n 80 miljard euro. Twee jaar later lijkt het feest voorbij. De instorting van de beurskoers roept vragen op over de toekomst van tussenpersonen in de techsector.
De val van het aandeel Adyen roept vragen op over de toekomst van tussenpersonen in de techsector

Waarom is dit belangrijk?
Adyen is het schoolvoorbeeld van een bedrijf dat een steile opgang maakte omdat het een betaalsysteem wist te ontwikkelen dat beter was dan wat op dat moment bestond. Zulke bedrijven kunnen dan tijdelijk een snelle groei en winstgevendheid genereren. Maar uiteindelijk zal de marktdynamiek hen dwingen om hun winsten op te offeren om verder te groeien.In het nieuws. Het aandeel Adyen donderde vorige week met 39 procent omlaag. Daardoor zag het bedrijf op 24 uur liefst 20 miljard dollar (18 miljard euro) marktkapitalisatie in rook opgaan.
- Adyen werd beschouwd als een groeiaandeel, nadat het sinds zijn beursdebuut in 2018 elk halfjaar consistent een omzetgroei van 26 procent rapporteerde.
- Maar concurrenten in lokale markten, met name in Noord-Amerika, betreden de markt nu met goedkopere aanbiedingen. Wat een zware druk legt op de vooruitzichten van het bedrijf.

Wat is het probleem? Zakelijke modellen die afhankelijk zijn van tussenpersonen hebben in de techsector nog weinig toekomst, zegt Chamath Palihapitiya van het techinvesteringsplatform Social Capital.
Bedrijven als Adyen mikken op twee soorten klanten
- De grootverbruikers.
- Dit zijn megabedrijven die dagelijks honderden miljoenen omzet genereren (Uber, Facebook, eBay, Netflix, Spotify…) en tussenpersonen tegen elkaar uitspelen op zoek naar de allerlaagste prijs. Elke besparing die deze bedrijven maken bij Adyen of concurrenten als Stripe, Worldpay en Fiser, vertaalt zich rechtstreeks in winst.
- Kleinere klanten.
- Deze klanten betalen de volle pot omdat de inkomsten die Adyen en co hier kunnen genereren, de minimale winsten of verliezen die bij grootverbruikers worden gemaakt, moeten compenseren.
Zoom in. Hoewel beide klantengroepen dezelfde dienst afnemen zijn ze erg verschillend.
- Vooral de tweede groep (de kleinere klant) vergt enorm veel flexibiliteit in de bedrijfsstructuur. Door alles te willen zijn voor iedereen stijgen de operationele kosten en verliest men focus. Uiteindelijk kiezen deze klanten voor betere, (zelfs duurdere, maar) gespecialiseerde oplossingen.
- Men is hier met andere woorden afhankelijk van klanten van wie men hoopt dat ze genoeg groeien om hoge tarieven te blijven betalen, maar niet zoveel dat ze overstappen naar grotere platforms en de winstmarges verminderen.
De valkuil
Zoom out. In essentie kunnen deze bedrijven een snelle groei en winstgevendheid ervaren, maar uiteindelijk zullen marktdynamieken hen dwingen om hun winsten op te offeren om verder te groeien.
- Er is wel degelijk sprake van een valkuil. De aanvankelijke groeiprojecties zijn veelbelovend, maar men vergeet de concurrentie en de druk op marges.