De toekomst van retail: “Minder personeel, meer technologie”

In de toekomst zal de winkelomgeving in belangrijke mate door technologie worden gedomineerd. Daarentegen zal er minder nood zijn aan de inzet van personeel. Dat is de boodschap van een rapport van consulent REPL Group, gebaseerd op een enquête bij meer dan duizend consumenten en vijfhonderd retailmedewerkers in de Verenigde Staten.

De onderzoekers kwamen daarbij ook de vaststelling dat het retailpersoneel het loonniveau niet als zijn grootste bekommernis bestempelt. Wel verwijzen de respondenten daarbij in de eerste plaats naar de hoge werkdruk. De is volgens hen vooral te wijten aan onderbezetting.

Waardecreatie

Bij de consumenten verwacht 66 procent tegen midden volgend decennium in de winkels beduidend minder personeel te zullen aantreffen. Daarentegen denkt men meer gebruik te zullen kunnen maken van een brede waaier technologische oplossingen. Daarbij verwijzen ze onder meer naar geautomatiseerde processen, virtuele assistenten en virtuele realiteit.

Anderzijds bleek meer dan 70 procent van de retailmedewerkers ervan overtuigd is dat de kassa niet langer het punt op de winkelvloer zal zijn dat voor de onderneming de grootste waarde creëert.

“Zowel de consument als de werknemer profiteren van de nieuwe technologieën die in de retail hun intrede doen,” benadrukt Mike Callender, voorzitter van REPL Group. “De resultaten van de studie tonen aan dat de detailhandel een cruciaal punt in zijn evolutie heeft bereikt.”

“Daarbij blijkt dat innovatieve technologieën tegelijkertijd aan het personeel en de klanten baten kunnen opleveren. De nieuwe technologische ontwikkelingen hebben enerzijds de mogelijkheid om de betrokkenheid en de werklast van de medewerkers te optimaliseren. Tegelijkertijd kan men een verbetering van de klantenervaring in het vooruitzicht stellen.”

Werkplezier

“De klantervaring kan worden verbeterd door medewerkers in de winkel om te leiden naar activiteiten met een grotere toegevoegde waarde,” benadrukt Callender. “Mogelijkheden daarvoor zijn ondersteuning en advies van de klanten. Anderzijds kunnen deze innovatieve technologieën tevens kosten helpen besparen.”

“Tegelijkertijd kunnen deze toepassingen een belangrijke frustratie van het personeel helpen aanpakken. De technologieën hebben immers de capaciteit een antwoord te bieden op de onderbezetting. Dat is bij het personeel immers de grootste frustratie gebleken.”

Het onderzoek toonde aan dat ongeveer 80 procent van de werknemers van mening is dat een efficiënter winkelbeheer het werkplezier zou verbeteren.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.